Marginalen Bank publicerar bokslutskommuniké för helåret 2019

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ) har idag publicerat rapporten för det fjärde kvartalet och helåret 2019. Rörelseresultatet i bankkoncernen under kvartalet uppgick till 39,8 mkr (68,2 kv3). Utlåningen till allmänheten ökade till 17 681,4 mkr (17 486,1).

- Kvartalets rörelseresultat påverkas av säsongsvariationer, främst genom ökade rörelsekostnader om 25 mkr i förhållande till årets tredje kvartal. Samtidigt har vi en stabil tillväxt och sänker dessutom våra rörelsekostnader för helåret med 28 mkr vilket är ett resultat av effektiviseringsarbete och digital transformation, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank.

Sammanfattning fjärde kvartalet 2019 jämfört med tredje kvartalet 2019 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet för perioden uppgick till 39,8 mkr (68,2)
  • Periodens totalresultat efter skatt uppgår till 9,7 mkr (50,6)
  • Utlåningen till allmänheten steg till 17 681,4 mkr (17 486,1)
  • Räntenettot uppgick till 170,3 mkr (169,8)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,5% (0,2)

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ) ingår i ESCO Marginalens konsoliderade situation och står under Finansinspektionens tillsyn. Marginalen Bank, som är certifierade enligt ISO 9001:2015, erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkra. Marginalen Banks sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. I koncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen Bank är i sin tur ett moderbolag i koncernen som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Finansbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bank har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås och Sundsvall. Ägare är moderbolaget Marginalen AB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 10 januari 2020 kl. 16.45.

Adnan Hadziosmanovic, finanschef, +46 702 563 200,
adnan.hadziosmanovic@marginalen.se
Anders Karlström, informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se