Marginalen Bank publicerar bokslutskommuniké för helåret 2020

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har idag publicerat bokslutskommuniké för helåret 2020. Bankkoncernens rörelseresultat för det fjärde kvartalet uppgick till 2,7 mkr (34,6 kv3). Utlåningen till allmänheten uppgick till 17 844 mkr (18 093 kv3).

- Vår resultatutveckling påverkas givetvis av Covid19, men vi levererar en uthållig utlåning och tillväxt inom ett flertal områden. Särskilt glädjande är att vår företagsaffär visar en stark utveckling med ökade utlåningsvolymer och nya kunder. Sedan pandemiutbrottet har vi anpassat vår strategi och avsatt medel för att kunna stötta våra kunder och medarbetare samtidigt som vi bibehållit bankens finansiella motståndskraft, säger Ewa Glennow, vd för Marginalen Bank.

Sammanfattning fjärde kvartalet 2020 jämfört med tredje kvartalet 2020 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet uppgick till 2,7 mkr (34,6)
  • Resultat före skatt uppgick till 2,7 mkr (34,6)
  • Resultat efter skatt -2,1 mkr (24,7)
  • Räntenettot uppgick till 171,5 mkr (171,7)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 1,1% (0,6)
  • Utlåningen till allmänheten uppgick till 17 844 mkr (18 093)

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga tjänster inom områdena låna, spara, betala och försäkra. Marginalen Bank är moderbolag i en koncern som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Dotterbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bankkoncernen har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Borås, Skellefteå, Stockholm och Sundsvall. Marginalen Bank som ägs av moderbolaget Marginalen AB är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 11 februari 2021 kl. 13.00.

Anders Karlström, informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se