Marginalen Bank publicerar delårsrapport för kvartal 3

Marginalen Bank har idag publicerat delårsrapport för det tredje kvartalet 2018. Rörelseresultatet i bankkoncernen uppgår till 96,1 mkr (104,4 mkr, Kv2 2018). Utlåningen ökar till 17,203 mdr (16,654 mdr) och kreditförlusterna minskar till 0,7 procent (0,9 procent).

- Jag är mycket nöjd över utvecklingen under kvartalet som visar en fortsatt hög affärsaktivitet och innovationskraft inom banken. Vi visar ett starkt resultat som drivs av goda kassaflöden och en ökad utlåning. Under kvartalet sjösattes vår nya agila organisation och som första bank i Sverige gjorde vi de sista förberedelserna inför att våra nya humanoidrobotar Pepper och Scitos börjar arbeta hos oss, säger Ewa Glennow, vd i Marginalen Bank.

Sammanfattning tredje kvartalet 2018 jämfört med andra kvartalet 2018 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet för perioden uppgick till 96,1 mkr (104,4)
  • Periodens totalresultat efter skatt uppgick till 61,9 mkr (77,5)
  • Utlåningen till allmänheten uppgick till 17 202,9 mkr (16 563,8)
  • Räntenettot ökade med 8% till 135,5 mkr (125,6)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,7% (0,9)

Väsentliga händelser efter balansdagen
Per den 30 oktober emitterade Marginalen Bank en efterställd Tier2 obligation om 300 miljoner kronor. Löptiden är 10 år med en möjlighet till förtida inlösen efter 5 år. Rörlig ränta om 3m STIBOR +6,00%.

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ) ingår i ESCO Marginalens konsoliderade situation och står under Finansinspektionens tillsyn. Marginalen Bank,erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. I koncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik och Inkasso. Marginalen Bank är i sin tur ett moderbolag i koncernen som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Finansbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bank-koncernen har cirka 350 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås och Sundsvall. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB som är certifierat enligt ISO 9001:2015. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 15 november kl.11.30.

Taggar: