Marginalen Bank publicerar kvartalsrapport Kv1 2020

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har idag publicerat kvartalsrapport för det första kvartalet 2020. Rörelseresultatet i bankkoncernen före jämförelsestörande poster är i nivå med föregående kvartal och uppgick till 39,3 mkr (39,8 mkr). Utlåningen till allmänheten ökade till 18 041 mkr (17 681).

- Det är glädjande att vi växer med en utlåning som ökar och ett resultat före jämförelsestörande poster som är i nivå med föregående kvartal. Räntenettot fortsätter att förbättras genom lägre finansieringskostnader. Som en konsekvens av konjunktureffekterna av Covid-19 gör vi en extra kreditförlustreservering om ca 20 mkr. Detta har en direkt påverkan på rörelseresultatet, samtidigt som motståndskraften i balansräkningen ökar, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank.

Sammanfattning första kvartalet 2020 jämfört med fjärde kvartalet 2019 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 39,3 mkr (39,8)

• Rörelseresultatet uppgick till 0,6 mkr (39,8)
  • Totalresultatet uppgick till 6,3 mkr (9,7)
  • Räntenettot uppgick till 171,9 mkr (170,3)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 1,0% (0,5)
  • Utlåningen till allmänheten uppgick till  18 041 mkr (17 681)

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga tjänster inom områdena låna, spara, betala och försäkra. Marginalen Bank är moderbolag i en koncern som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Dotterbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bankkoncernen har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås och Sundsvall. Marginalen Bank ägs av moderbolaget Marginalen AB är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 11 maj 2020 kl.15.00.

Adnan Hadziosmanovic, finanschef, +46 702 563 200,
adnan.hadziosmanovic@marginalen.se
Anders Karlström, informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se