Marginalen Bank publicerar kvartalsrapport Kv2 2021

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har idag publicerat kvartalsrapport för det andra kvartalet 2021. Rörelseresultatet ökar till 37,0 mkr (-12,7, Kv1 2021) och räntenettot ökar till 201,1 mkr (193,0). Kreditförlustnivån sjunker till 0,7% (1,2).

- Marginalen Bank lämnar en stark rapport för det andra kvartalet med ett förbättrat rörelseresultat, ett ökat räntenetto och lägre kreditförluster. Vi har en hög affärsaktivitet i hela företaget med en nyutlåning inom företagsmarknaden som ökar med 90 procent under första halvåret. Vi ser också hur våra kunders återbetalningsförmåga har stärkts och en allt bättre kreditkvalitet inom samtliga segment, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank

Sammanfattning andra kvartalet 2021 jämfört med första kvartalet 2021 i bankkoncernen.

• Rörelseresultatet uppgick till 37,0 mkr ( -12,7)
  • Resultat efter skatt 28,7 mkr (-12,5)
  • Räntenettot uppgick till 201,1 mkr (193,0)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,7% (1,2)
  • Utlåningen till allmänheten uppgick till 18 133,9 mkr (18 140,8)
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 6,1% (-2,1)

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga tjänster inom områdena låna, spara, betala och försäkra. Marginalen Bank är moderbolag i en koncern som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Dotterbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bankkoncernen har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Borås, Skellefteå, Stockholm och Sundsvall. Marginalen Bank som ägs av moderbolaget Marginalen AB är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 18 augusti 2021 kl. 13.00.

Anders Karlström, informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se