Marginalen Bank publicerar kvartalsrapport Kv3 2020

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har idag publicerat kvartalsrapport för tredje kvartalet 2020. Rörelseresultatet i bankkoncernen ökade till 34,6 mkr (21,5). Utlåningen till allmänheten utvecklas enligt plan och uppgår till 18 093 mkr (18 028). Kreditförlusterna sjönk till 0,6% (1,0).

- Tredje kvartalet levererar på flera områden; rörelseresultatet ökar och vi växer till följd av en stabil utlåning samtidigt som såväl KI-talet som kreditförlusterna sjunker. Vi har ett bra tempo i affärsutvecklingen och erbjuder nu betaltjänster genom såväl Samsung Pay, Google Pay och Fidesmo Pay. Vi följer givetvis utvecklingen av Covid-19 och fortsätter att stötta såväl kunder som medarbetare under denna osäkra tid, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank.

Sammanfattning tredje kvartalet 2020 jämfört med andra kvartalet 2020 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet uppgick till 34,6 mkr (21,5)
  • Totalresultatet uppgick till 25,5 mkr (0,8)
  • Räntenettot uppgick till 171,7 mkr (173,7)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 0,6% (1,0)
  • Utlåningen till allmänheten uppgick till 18 093 mkr (18 028)

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga tjänster inom områdena låna, spara, betala och försäkra. Marginalen Bank är moderbolag i en koncern som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Dotterbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bankkoncernen har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Borås, Skellefteå, Stockholm och Sundsvall. Marginalen Bank som ägs av moderbolaget Marginalen AB är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 11 november 2020 kl.14:30

Anders Karlström, informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se