Mobilen ersätter bankdosan

Marginalen Bank lanserar nu en säker och enkel inloggning till internetbanken via mobilen. Inga säkerhetsprogram, bankdosor eller e-leg behövs, det räcker med att ladda ner inloggningsapplikationen i mobilen. Inloggningen kan ske från vilken dator som helst.

Applikationen går att använda i de flesta telefoner på marknaden och är inte begränsade till Android och Iphone. Lösningen levereras av Accumulate och baseras på företagets mobila säkerhetsplattform Mobile Everywhere (ME). Vid inloggning slipper användaren uppge personnummer, vilket många inte vill göra på främmande datorer. En annan säkerhetsmässig fördel är att när sim-kortet spärras så fungerar inte längre tjänsten.

Så här går det till att logga in på Marginalens internetbank;

• Starta applikationen (app) i mobilen
  • Välj logga in, en kod syns i mobilen
  • Skriv in koden i inloggningsrutan på internetbanken i din dator, tryck enter
  • Verifiera genom att slå in din personliga pinkod i mobilen

-     Mobilinloggning är ett viktigt steg mot att kunna erbjuda våra kunder flera mobila tjänster, säger Lars Francke, affärsutvecklingschef på Marginalen Bank.

Marginalen erbjuder flera olika sätt att logga in på internetbanken. Mobilverifiering fungerar med de flesta mobiler som Android, Blackberry, iPhone, Java och Symbian. Inom kort kommer mobilinloggningen även att fungera för Windows Phone.