Ny undersökning: Svenskar pratar inte pengar med varandra

Hur mycket delar svenskarna med sig av till sina vänner? Det visar sig att man gärna pratar om allt från relationer till framtidsplaner, men när det kommer till privatekonomi blir det betydligt tystare.

En ny undersökning från Kantar Sifo, på uppdrag av Marginalen Bank, belyser svenskarnas beteenden kring att prata ekonomi med sina vänner. Resultaten visar att svenskarna är elva gånger mer benägna att prata om sina relationer än om pengar. Hela 76% av svenskarna diskuterar sällan eller aldrig sin ekonomi.

Undersökningen, som omfattar över 1 000 deltagare från hela landet, avslöjar tydliga regionala skillnader. I Stockholmsregionen svarade 56% att de sällan eller aldrig diskuterar ekonomi med sina vänner. I Östra Mellansverige ligger siffran på 67% och i övre Norrland 81%. Undersökningen visar även på skillnader i olika åldersspann. I åldersgruppen 18–34 år svarade 61% att de sällan eller aldrig pratar ekonomi. Motsvarande siffra för åldersgruppen 35-55 år är 75% och i åldersgruppen 65–79 år är det 90%.

“Vi förstår att pengar kan kännas som ett känsligt ämne att prata om. I en ny undersökning vi gjort tillsammans med Kantar Sifo visar resultatet att många svenskar inte pratar om sin ekonomi men tror att det skulle finnas stora fördelar med att göra det. Hela 74% tror att diskussioner om privatekonomi kan leda till ökad förståelse för varandra och till och med ökat välmående. De svarande ser att de kan få tips från varandra för att stärka sin ekonomi vilket är otroligt glädjande att se.” säger Haris Serhatlic, Kommunikationschef på Marginalen Bank.

För mer information: marginalen.se/press/svenskar-och-pengar

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo mellan den 17 och 24 september 2024 via Kantars panel med 1 052 deltagare. Syftet var att undersöka hur ofta svenskar pratar om sin privatekonomi med vänner, om de undviker ämnet, och vad som eventuellt skulle kunna uppmuntra dem att prata mer om pengar i sina vänskapskretsar.

Haris Serhatlic, Kommunikationschef, +46 701 721 736, haris.serhatlic@marginalen.se

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Skellefteå och Hudiksvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.