Undersökning visar: Det är enkelt att byta bank

Tvärtemot den gängse bilden av bankbytet som en krånglig historia så är det enkelt att byta bank eller att skaffa sig ytterligare en bank. Cirka 70 procent av dem som byter bank och 80 procent av dem som skaffar ytterligare en bank upplever att det var enkelt eller mycket enkelt. Samtidigt tror endast 37 procent av dem som inte bytt bank att det är enkelt. Och en av fyra som egentligen vill byta eller skaffa sig ytterligare en bank avstår därför. Detta visar en undersökning som Marginalen Bank gjort bland 1000 svenskar.

Och bankbytarna är nöjda. Drygt 80 procent av de som byter bank eller skaffar ytterligare en bank är nöjda. De som har bytt bank är mer nöjda med sin bank än de som inte har bytt bank. Det är framför allt unga och högutbildade som byter bank. De som har riktigt hög inkomst eller bor i storstad har i större utsträckning än andra skaffat sig ytterligare en bank, däremot har dem inte bytt bank i högre utsträckning än andra.

-  Det finns en missuppfattning att bankbytet är något krångligt, vilket hindrar många från att byta eller skaffa sig ytterligare en bank. Detta minskar rörligheten och konkurrensen på bankmarknaden, vilket i slutändan drabbar kunderna. I vår undersökning slår vi hål på denna myt och kan visa att de som byter både är mycket nöjda och upplevde bytet som okomplicerat, säger Fernando Miranda, VD på Marginalen Bank.

Vad är det som är viktigt vid val av bank?

Fem i topp-listan

1.  Internetbankens funktion och kvalitet

2.  Hur säker och trygg banken upplevs

3.  Räntan på bolån och andra lån

4.  Avgifter på produkter och tjänster

5.  Kundservice

Betydligt längre ner på listan kommer den personliga kontaktpersonen och banken hållbarhetsarbete.

-  Jag tycker att det är intressant att det digitala mötet via internetbanken är viktigare än det  personliga mötet vid val av bank. Det finns en risk i att bankerna blir allt mer opersonliga vilket kan slå tillbaka i form av svaga relationer som är utbytbara, säger Fernando Miranda.

Givetvis finns det hinder för att byta bank. Det är framför allt några problem som kunderna lyfter fram; att det tar lång tid med bankbytet, pappersarbetet och att den bank som kunden lämnade ”satte käppar i hjulet”. Undersökningen visar att det inte endast är processen i sig som får människor att avstå från bankbytet utan allt det nya som följer med en ny bank. Det handlar om allt som ska läras om, om relationer, kontonummer, nya bankdosor, lösenord mm.

-  Bankerna måste bli bättre på att ta hand om nya kunder med introduktionsutbildningar och rådgivning, säger Fernando Miranda.

Fakta om undersökningen

Metod: kvantitativ undersökning genomförd med hjälp av webbpanel samt datainsamling via webbenkäter

Undersökningsmålgrupp: Svenska löntagare i åldern 18-67 år. Dv s personer som är anställda, får lön och har ett lönekonto i en bank.

Antal svarande: 1 000 personer

Genomförandeperiod: 8-14 september 2014