Eco Design lag införs under 2019 – Braskaminerna ska brinna för miljön

Report this content

För 100 år sedan var vedeldning sotigt och energikrävande samtidigt som inomhusmiljön blev sämre av partiklar i luften. Idag har tekniken utvecklats enormt och braskaminer ärger en hög trivselfaktor, lägre energikostnader och är en god investering för ett hushåll.

Spara 1,2 Miljarder i sjukvårdskostnader

Norge räknade ut att om man skulle byta ut alla kaminer från 1997 och bakåt och genomföra alla ominstallationer inom 6 år skulle det spara 1,2 miljarder i sjukvårdskostnader fram till 2025. (källa: Norsk Värme Den nya tekniken, så kallad Clean Burn, minskar utsläppen av oförbrända partiklar vilket är bra för miljö och folkhälsa.

80% mindre utsläpp
De senaste 10 åren har brasvärmen genomgått ett utvecklingsprång, utsläppen har minskat med mer än 80% och bränsleförbrukningen har gått ner med 25%. Även partikelutsläppen har blivit 3-5 gånger lägre idag tack vare Clean Burn. Svenska branschföreningen för brasvärme har räknat ut att det i Sverige idag finns fler än 500.000 eldstäder som är i behov av att bytas ut – en insats som skulle göra stor skillnad för både miljön och folkhälsan.

Inga ominstallationer av braskaminer i Sverige efter 2019

Från och med år 2022 ska ett Eco Design-krav införas i hela Europa vilket innebär att nyinstallationer av eldstäder och braskaminer ska göras med nya produkter.

-Det blir alltså inga ominstallationer av gamla eldstäder utan ny teknik ska användas. Vi i Sverige är föregångare inom många miljöfrågor vilket gör att lagstiftningen drivs igenom redan nu i höst här på hemmaplan, säger Jörgen Symczak som är VD för Mariebergs Brasvärme AB som idag har sju fysiska butiker samt webb-handel och omsätter ca 70 miljoner kronor.

Mariebergs breddar utbudet

Mariebergs Brasvärme erbjuder produkter både till konsument- och företagsmarknaden samt installerar och monterar kaminer, kakelugnar och skorstenar. Mariebergs är idag Sveriges största återförsäljare av marknadsledaren Contura och flera andra kända varumärken. Utöver moderna miljövänlig vedeldade kaminer och kakelugnar är gas(propan- natur- och stadsgas)-kaminer en produktgrupp som erbjuds. Även bioetanol-kaminer och vattenånga är produkter som efterfrågas och erbjuds i större omfattning och som alternativ till de som inte kan ha skorsten.

-Vi erbjuder konsumenterna att byta ut sina gamla braskaminer till moderna och miljövänligare alternativ. Elpriserna är på ständig uppgång och elbristen är ett tilltagande problem. Vi hjälper våra kunder att sänka sina energikostnader på flera sätt framöver med nya lösningar, säger Jörgen Symczak

Gör som i Danmark!

Den 15:e februari i år har Danmark infört en skrotningspremie för gamla braskaminer.

-Det är andra gången som det här görs där en konsument kan få upp till 2.200 danska kronor för att byta ut en gammal miljödåligkamin mot en ny. Sverige borde se mer till sina grannländers insatser och gå i bräschen för miljöfrågor över hela linjen, avslutar Jörgen Symczak.

Jörgen Symczak

jorgen@mariebergs.com