Marknadsföreningen i Göteborg premierar insatser inom marknadsföring, försäljning och kommunikation

Under årets Guldfrukost utsåg Marknadsföreningen i Göteborg (MiG) idag de tre som under 2016 gjort uppmärksammade insatser inom marknadsföring, försäljning och kommunikation. Vinnare är Volvo Cars, Moa Gürbüzer på MRG Wines och Alice Teodorescu.

Jonas Eriksson, Alice Teodorescu och Moa Gürbüzer. Fotograf: Ola Dyrhill

– Årets vinnare har lyckats med något så exceptionellt som att sprida stolthet över saker som lätt upplevs som en självklarhet. Stolthet över vårt land och kulturarv, stolthet över rätten att fritt utrycka tankar och åsikter och möjligheten att välja ett hälsosamt alternativ i en kultur som annars leder till stor ohälsa i vår värld. Årets vinnare har med stor finess och styrka lyckats skapa en cool och ärlig upplevelse kring det de representerar där också vi som individer är inkluderade. Jag är oerhört stolt över att få presentera våra tre vinnare som på olika sätt lyfter vår samtid och lotsar oss in i en framtid där betydelsen av eget engagemang och drivkraft kommer att vara avgörande för ett lyckosamt samhälle, säger Kristina Cohn Linde, VD MiG - Marknadsföreningen i Göteborg.

Vinnarna tillkännagavs idag den 9 september på Svenska Mässan i Göteborg under MiG:s evenemang Guldfrukosten och de prestigefyllda priserna delades ut i tre kategorier; Årets Marknadsförare, Årets Säljare och Årets Kommunikatör 2016.

Här är alla vinnarna med juryns motiveringar:

Årets Marknadsförare 2016 – Volvo Cars

Årets Marknadsförare har lyckats där många går bet, att koppla så många associationsvärden kring sitt varumärke utan att uppfattas som spretig eller med brist på trovärdighet. Med strategisk elegans och fingertoppskänsla har Årets marknadsförare i spännande miljöer och med högaktuella profiler sänt ut budskap om varumärkets kärlek till sitt hemland och kulturarv och därmed eliminerat oron av utländskt ägarskap. Med lyckosam cobranding har Årets Marknadsförare ytterligare utvidgat sitt varumärke och förstärkt sina kärnvärden i högaktuella miljöer. Magnifikt lyckas man i dess förlängning inkludera medarbetare från världens alla hörn. 6,5 miljoner Youtube-visningar på ett dygn är det lilla i en kampanj vars innehåll aldrig verkar sina, som sprider framgångar i alla led och inte minst bland underleverantörer och försäljningsenheter. Where one story ends, another begins. Det har världens bilhallar med detta specifika varumärke fått erfara under ännu ett succéår.

Årets säljare 2016 – Moa Gürbüzer på MRG Wines
Årets säljare har utmärkt sig med en produkt som borgar för en sund livsstil med ett inbyggt ifrågasättande av en kultur som främjar stor ohälsa i vår värld. Årets säljare har skapat en hype och efterfrågan kring sin produkt genom ett samarbete med världens främste expert inom sin genre. På bara tre år har företaget gått som en raket och förutom bland Sveriges krogar och i landets största försäljningskanal har försäljningen också ökat ute i världen. Årets säljare mottog Västra Götalands utmärkelse, Årets Pionjär 2016.

Årets kommunikatör 2016Alice Teodorescu
Årets kommunikatör 2016 har gjort och gör ständigt avtryck i en vardag där förenklade sanningar ofta ersätter komplexa argument. Årets kommunikatör är en stark opinionsbildare som vänder på varje sten för rätten till åsiktsfrihet och individens ansvar. Årets kommunikatör blixtrar till med vassa åsikter, en klar hjärna och öppna ögon oavsett vad du och jag tycker om det som sägs. Få är de som likt narren vågar utmana etablissemanget och få är de som med självklarhet säger sin sanning om den verklighet många upphöjer som den enda och sanna.

MiG, Marknadsföreningen i Göteborg
har funnits sedan 1933 och är en mötesplats för människor i Göteborgs näringsliv med fokus på försäljning, media och marknadsföring. MiG har drygt 1300 medlemmar. MiG tillgodoser sina medlemmar kunskap om Göteborgs näringsliv, marknadsföring, media, försäljning och bidrar med nätverk på såväl bred som djup front. www.mig.se

Snabbfakta

Kristina Cohn Linde, VD MiG - Marknadsföreningen i Göteborg