Östgöta Mjölk blev årets Marknadsförare i Östergötland.

I går kväll blev Östgöta Mjölk en höna rikare Årets Marknadsförare i Fjärde Storstadsregionen 2009 blev Östgöta Mjölk i samarbete med Olai Lindgren Reklambyrå. Igår kväll hyllades vinnarna på den 25:e upplagan av Agda-galan av drygt 200 festdeltagare. Juryn var nöjda över sitt val av en utmärkt ambassadör för regionen och nu går bidraget vidare för att representera Östergötland nationellt.

Stämningen, i festlokalen på Strandgatan 2, var på topp när juryn presenterade vinnaren med följande motivering; "Med en strategiskt stark och framgångsrik marknadsprofilering, samt ytterst professionell och jordnära visuell framtoning, har företaget intagit en välförtjänt plats bland de stora aktörerna".

– Det här är naturligtvis jätteroligt. Vi lanserade Östgöta Mjölk den 2 februari 2009 och redan efter ett år har vi 15 procent av marknaden i Östergötland, vilket är ett kvitto på att vi lyckats med kommunikationen, säger Stefan Malm, marknadschef på Östgöta Mjölk.

– Vi hade en begränsad budget för marknadsföringen och valde därför att inte annonsera. Istället använde vi oss av PR, event och action marketing. Bland annat var bönderna ute i butikerna där de demade produkten och pratade med konsumenterna. Att ha snackat med den bonde som mjölken kommer ifrån skapar närhet, säger Niklas Mertel Ekelund, projektledare på Olai & Lindgren Reklambyrå.

Förutom den prestigefyllda statyetten, hönan Agda designad av linköpingskonstnärinnan Stina Opitz, innebär utmärkelsen att Östgöta Mjölk nu är vidare i den nationella tävlingen "Årets Marknadsförare". Vinnaren utses som vanligt på Tendensdagen i Stockholm under hösten.

I övriga kategorier utsågs följande vinnare: Agda Annons: Flisby och Byrån, Agda Webb: Vård- och omsorgscollage och Kreativ Kraft, Agda Event: Svensk Biogas och Linkin Media, Agda DR: Garageportexperten och Olai Lindgren samt Agda Design: Hammenhögs och Jerhammar & Co.

Nytt rekord för Agda Arrangörerna MARÖ – Marknadsföreningen i Östergötland, som även firade sitt 60- årsjubileum, var mycket nöjda med kvällen.
– Det är klart att det känns roligt att så många kom ikväll. Vi slog det nya deltagarrekordet från förra året och en bättre jubileumspresent kunde vi på MARÖ inte ha fått, tyckte Lisa Everhill, ordförande MARÖ.

Fotograf: Erika Nordström

Lisa Everhill, ordförande MARÖ: 070-234 93 84 eller Anna Albinsson, kommunikationsansvarig MARÖ: 070-844 28 47

Pressmeddelande 2010-03-12 Marö – Marknadsföreningen i Östergötland – är ett nätverk för alla som har ett aktivt intresse för marknadsföring. Föreningen erbjuder sina medlemmar kompetensutveckling och är ett forum för affärsmässigt och socialt nätverkande. MARÖ är knuten till Sveriges Marknadsförbund och ingår därmed i ett landsomfattande nätverk för marknadsförare, kreatörer och kommunikatörer.