Marratech förstärker styrelsen

Report this content

Marratech förstärker styrelsen Ägarna till det svenska programvaruföretaget Marratech AB har i samband med sin bolagsstämma den 10 maj invalt tre nya styrelseledamöter. De nya styrelseledamöterna har samtliga lång erfarenhet av affärs- och företagsutveckling av internationella IT-bolag, vilket ligger helt i linje med Marratechs fokus och affärsstrategi och stärker bolaget inför kommande försäljnings- och marknadssatsningar. De nya styrelseledamöterna är Viesturs Vucins, tidigare Lucent, Anders J Ericsson, Telia, och Jan Wiklund, Ericsson Radio Systems. Marratech AB utvecklar och marknadsför programvara för s k e-möten, d v s distansmöten över internet. Jan Wiklund, ny styrelseordförande, är vice verkställande direktör för 3G-försäljning i västra Europa (Vice President 3G Sales Western Europe) på Ericsson Radio Systems i Kista. Han har innehaft olika chefsbefattningar, t ex inköp, ekonomi och produktion, inom Ericssongruppen ända sedan 1989. Jan Wiklund arbetade inom Volvo group under en stor del av 80-talet. Viesturs Vucins var till nyligen regionchef för Lucent Enterprise Networks EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) inom den amerikanska telekomjätten Lucent Technologies. Han har även varit VD för Global One och VD för AT&T - Unisource. Vucins är styrelsemedlem i Song Networks (f d Tele 1 Europe). Hans breda bakgrund inom telekommunikation inkluderar också ledande poster inom Ericsson och Telia. Viesturs Vucins är civilingenjör från den kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm. Anders J Ericsson har lång erfarenhet från flera olika ledande befattningar inom telekombranschen. Han började nyligen på Telia Equity där han är vice affärsutvecklingschef (Vice President Business Development). Anders J Ericsson har tidigare ansvarat för Ericssons säljstrategi inom den tredje generationens mobilsystem (Director of Sales Strategy & tactics for UMTS). Han är styrelseledamot i dataspelbolaget UDS. Anders J Ericsson innehar en Master of Art. Sedan tidigare återfinns följande personer i Marratechs styrelse: Leif Rylander, partner på riskkapitalbolaget Slottsbacken och med 30 års erfarenhet av ledande poster inom svensk högteknologi och snabbväxande företag. Leif Rylander var tidigare VD för Inter Innovation (mellan 1986 och 1991). Han innehar styrelseposter i bl a Finansium, Reddo Networks och Spintec, och är styrelseordförande i M2. Leif Rylander är ekonomie doktor. Jan Westlund, arbetar med utveckling av högteknologiföretag och är styrelseordförande i TagMaster AB och Business Support AB, samt ledamot i CSI Inc (i USA) och Frisco Bay Inc (i Kanada) och Arkipelago AB. VD, tillika styrelseledamot, heter Magnus Hedberg med tio års erfarenhet av telekom- och mjukvaruindustrin. Magnus Hedberg är en av Marratechs grundare och har varit företagets VD sedan 1998. Mellan 1994 och 1997 arbetade Magnus Hedberg med utveckling inom Telia i USA. Han startade på Telia Research 1992 där han arbetade med bredbandsapplikationer och - plattformar. Magnus Hedberg är civilingenjör från Luleå tekniska universitet. Suppleanter i styrelsen är: Christer Jonsson, investment manager för det Norrlandsbaserade riskkapitalbolaget Emano AB. Dessförinnan har Christer Jonsson innehaft ledande befattningar (främst inom affärsutveckling, marknad och försäljning) inom IT-branschen i 15 år, bl a för IBM, Enator och Sema Group. Han har även varit VD för Ekström Management & Investment. Christer Jonsson är styrelseledamot i Adcore North AB, Operax AB, och Invekta Green AB. Ulf Svensson, partner och VD för riskkapitalbolaget Slottsbacken. Ulf Svensson har 15 års erfarenhet av arbete med affärsutveckling och finansiella frågor. Hans tidigare befattningar innefattar bl a analytiker och ledande positioner såsom verkställande direktör för ett investmentbolag. Ulf Svensson har ett flertal styrelseuppdrag för tillväxt- och utvecklingsbolag. Om Marratech AB: Marratech AB är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar och levererar produkter för s k e-möten, d v s mjukvara som möjliggör distansmöten över internet. Bolagets affärsidé är "att hjälpa människor att mötas och arbeta tillsammans oavsett var de befinner sig", för att bl a spara res- och kalendertid, resekostnader samt skapa en ökad effektivitet i verksamheten. Marratech lanserade sina första produkter och tjänster för e-möten år 1998 och bolagets produkter har idag över 15.000 användare. Flaggskeppet Marratech Pro installeras på alla mötesdeltagarnas datorer (inklusive ett headset och en liten webbkamera) och kan därefter användas för att låta samtliga mötesdeltagare delta i e- möten aktivt eller passivt från sina respektive arbetsplatser. Även texter och bilder kan åskådliggöras och diskuteras via datorn på ett interaktivt sätt. Marratech är baserat på forskning som startade redan år 1995 vid Luleå tekniska universitet. Företaget har huvudkontor i Kista utanför Stockholm samt bedriver forskning och utveckling i Luleå. Marratech har flera svenska storföretag bland sina kunder, bl a Ericsson, Tietoenator, SEB och FMV. Marratech ägs av riskkapitalbolagen Slottsbacken och Emano, bolagets grundare samt de anställda. Marratech innehar utmärkelsen "2001 European IST Prize" för Marratech Pro, som delas ut av European Council of Applied Sciences and Engineering (Euro-CASE), med stöd från EU:s Information Society Technologies Programme. För ytterligare information vänligen kontakta: Magnus Hedberg, verkställande direktör Marratech AB Tel: 070 - 319 06 01 E-post: magnus.hedberg@marratech.com Se även vår hemsida: www.marratech.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/11/20010511BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/11/20010511BIT00380/bit0002.pdf