• Marratech/

Report this content

"Marratech Enterprise Architecture": Marratech lanserar serverbaserad mjukvaru-lösning för virtuella möten och webbkonferenser Det svenska mjukvaruföretaget Marratech AB lanserar i dagarna Marratech Enterprise Architecture, en ny serverbaserade lösning för e-möten för Linux, Microsoft Windows och Sun Solaris. Serverlösningen är särskilt utvecklad för tjänsteleverantörer, telekom-operatörer och stora företagskunder. Marratech utvecklar och marknadsför programvara för internetbaserade virtuella möten och webbkonferenstjänster. "Marratech Enterprise Architecture" är en ny serverbaserad mjukvarulösning som är framtagen för att på ett flexibelt sätt kunna integreras i stora nät och hos stora företagskunder. Marratech Enterprise Architecture bygger på styrkorna i "Marratech E-meeting Portal" - som är en nyckelfärdig slutkundsprodukt - men är särskilt anpassad för större organisationer med stora kommunikationsbehov. Företag kan på ett enkelt sätt integrera e-mötestjänster med sina befintliga IT-system, och ändå skapa en individuell lösning med hjälp av Marratechs övriga tilläggstjänster och plug-ins. Gränssnittet i Marratech Enterprise Architecture är öppet och e-mötesystemet blir en naturlig del av kundens infrastruktur istället för ett separat system. Marratech lanserade i förra veckan en ny version av sin klientprogramvara Marratech Pro 3.1. - Med Marratech Enterprise Architecture kan kunderna integrera sina e- mötestjänster direkt med sina befintliga tekniska plattformar, t ex samma webbservrar, vilket håller nere implementeringstiden och kostnaderna samt underhållet till ett minimum. Vår nya lösning ger samma lättanvändbarhet och höga säkerhet som tidigare. Marratech Enterprise Architecture är lika mycket ett integrerat marknadserbjudande som en ny programvarulösning, säger Petri Markkanen, verkställande direktör, Marratech AB. Om Marratech AB: Marratech AB är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar och levererar produkter för s k e-möten, d v s mjukvara som möjliggör internetbaserade virtuella möten och konferenser. Bolagets affärsidé är "att hjälpa människor att mötas och arbeta tillsammans oavsett var de befinner sig", för att framförallt skapa en ökad effektivitet i det dagliga arbetet samt även spara res- och kalendertid och resekostnader. Marratech lanserade sina första produkter och tjänster för e-möten år 1998. Klienten Marratech Pro laddas ned på alla mötesdeltagarnas datorer (inklusive ett head-set och en liten webbkamera) och kan därefter användas för att låta samtliga mötesdeltagare kommunicera med ip- telefoni, video, bild och dokument från sina respektive arbetsplatser. Detta sker via portallösningarna Marratech E-meeting Portal eller Marratech Enterprise Architechture. Arbetsdokument, texter, kalkyler och bilder kan åskådliggöras, bearbetas och diskuteras via datorn på ett interaktivt sätt. Marratech är baserat på forskning som startade redan år 1995 vid Centrum för distansöverbryggande teknik (CDT). Företaget har huvudkontor i Kista utanför Stockholm samt bedriver forskning och utveckling i Luleå. Marratech har flera svenska storföretag bland sina kunder, bl a Ericsson, Frontec, SEB och FMV och samarbeten med operatörerna Utfors och Arrowhead. Marratech ägs av Slottsbacken och Emano, bolagets grundare samt de anställda. Marratech innehar utmärkelsen The European Information Technology Prize 2001 för företagets tekniska lösning. Priset delas ut årligen av EU. För ytterligare information vänligen kontakta: Petri Markkanen, verkställande direktör Marratech AB Tel: 070 - 657 00 25 E-post: petri.markkanen@marratech.com Se även vår hemsida: www.marratech.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/02/20020402BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/02/20020402BIT00680/wkr0002.pdf