Marratech levererar e-möten tillsammans med Utfors

Report this content

Mångmiljonorder till svenskt programvaruföretag: Marratech levererar e-möten tillsammans med Utfors Det svenska mjukvaruföretaget Marratech AB har skrivit ett samarbetsavtal med bredbandsoperatören Utfors för att erbjuda den skandinaviska företagsmarknaden s k e-möten, d v s distansmöten över internet. Marratech tillhandahåller den e-mötesprogramvara som används. Ordern är värd 5,5 miljoner kronor. Enligt det färska samarbetsavtalet kommer Marratech att tillhandahålla sin nya mjukvara, Marratech E-Meeting Portal och Marratech Pro, till Utfors bredbandskunder. Ordervärdet uppgår till 5,5 miljoner kronor, vilket gör den till Marratechs största enskilda order hittills i bolagets treåriga historia. Samarbetet syftar till att etablera en marknad för e-möten, d v s multimediala kommunikationslösningar som möjliggör arbete med gemensamma texter och bilder, presentationsmaterial med realtidsljud och videokommunikation via PC. Med Utfors obegränsade bredbandskapacitet följer möjligheter med interaktiva e-möten som håller hög bild- och ljudkvalitet för många deltagare och som inte riskerar att bli överbelastade eller långsamma. Lösningen innebär att en klientprogramvara installeras hos kunden; sedan sker mötena via e-mötesrum som Utfors tillhandahåller. Ett e-möte istället för en resa till ett konferensrum kan spara avsevärd tid och pengar för de flesta svenska företag. - Detta är ett verkligt genombrott för både konceptet e-möten och för företaget Marratech. Med denna nya kommunikativa tjänst får bredbandet ett ökat värde för företagskunder. Med internetbaserade e-möten kan svenska företag spara enorma reskostnader och arbetstid. Och med den höga kvalitet och interaktivitet som Marratech och Utfors tillsammans nu kan erbjuda är detta ett stort steg framåt för en effektivare gruppkommunikation, säger Petri Markkanen, verkställande direktör, Marratech AB. - Utfors är ett av Sveriges, för att inte säga världens, ledande företag inom avancerade bredbandsnät och -tjänster för företagsmarknaden och vi hoppas att detta är ett första steg i ett djupt och långsiktigt framtida samarbete mellan Marratech och Utfors. Om Marratech AB: Marratech AB är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar och levererar produkter för s k e-möten, d v s mjukvara som möjliggör distansmöten och distansarbete över internet. Bolagets affärsidé är "att hjälpa människor att mötas och arbeta tillsammans oavsett var de befinner sig", för att bl a spara res- och kalendertid, resekostnader samt skapa en ökad effektivitet i verksamheten. Marratech lanserade sina första produkter och tjänster för e-möten år 1998. Flaggskeppet Marratech Pro installeras på alla mötesdeltagarnas datorer (inklusive ett headset och en liten webbkamera) och kan därefter användas för att låta samtliga mötesdeltagare delta i e-möten aktivt eller passivt från sina respektive arbetsplatser. Även texter och bilder kan åskådliggöras och diskuteras via datorn på ett interaktivt sätt. Marratech är baserat på forskning som startade redan år 1995 vid Luleå tekniska universitet. Företaget har huvudkontor i Kista utanför Stockholm samt bedriver forskning och utveckling i Luleå. Marratech har flera svenska storföretag bland sina kunder, bl a Ericsson, SEB och FMV, liksom med bredbandsoperatören Utfors. Marratech ägs av riskkapitalbolagen Slottsbacken och Emano, bolagets grundare samt de anställda. Marratech innehar utmärkelsen "2001 European IST Prize" för Marratech Pro, den s k "IT-Oscar" som delas ut av EU. Om Utfors: Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands-, Internet- och telefonitjänster. Utfors driftsätter ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen och som ger unika kostnadsfördelar. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer att knyta ihop de 75 största städerna i Norden med ett 7100 km långt bredbandsnät. Utfors har ca 360 anställda i Sverige, Norge och Finland och ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Se vidare www.utfors.com För ytterligare information vänligen kontakta: Petri Markkanen, verkställande direktör Marratech AB Tel: 070 - 657 00 25 E-post: petri.markkanen@marratech.com eller Markus Boberg, informationschef Utfors AB Tel: 08 - 5270 3016 eller 0708 - 48 3016 E-post: markus.boberg@utfors.se Se även vår hemsida: www.marratech.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00100/bit0001.pdf