• Marratech/

Report this content

Marratech släpper Marratech Pro 3.1 - en mjukvara för internetbaserade virtuella möten och konferenser Det svenska mjukvaruföretaget Marratech AB lanserar i dagarna Marratech Pro 3.1, en ny version av sin programvara för webbaserade virtuella möten (s k e-möten) och virtuellt distansarbete. Marratech utvecklar och marknadsför programvara för internetbaserade virtuella mötes- och konferenstjänster. Nyheter i Marratech Pro 3.1 är framförallt fullt stöd för interaktivt arbete i Microsoft Office miljö samt integrering med Internet Explorer. Marratech Pro 3.1 finns nu även för Linux användare, förutom Microsoft Windows och Sun Solaris sedan tidigare. Version 3.1 är dessutom resurssnålare (RAM och CPU) och ger betydligt bättre prestanda. Den nya programvaran Marratech Pro 3.1 är en klientprogramvara som installeras på användarnas datorer och som sedan tillsammans med någon av Marratechs portallösningar kan nyttjas för bl a virtuella möten och konferenser, distansarbete m m. Antalet mötesdeltagare är obegränsat och användarna kan kommunicera med ip-telefoni, video, bild och dokument från sina respektive arbetsplatser. Arbetsdokument, texter, kalkyler och bilder kan åskådliggöras, bearbetas och diskuteras via datorn på ett interaktivt sätt. Marratech Pro 3.1 är tänkt att användas tillsammans med någon av Marratechs portallösningar, antingen Marratech E-meeting Portal (en nyckelfärdig slutkundsprodukt) eller företagets helt nya serverbaserade lösning Marratech Enterprise Architecture (för operatörer och större kunder). Styrkan i den nya programvaran ligger i användarnyttan, säkerheten, nätverkseffektiviteten och den smidiga brandväggshanteringen. Detta uppnås genom 128 bitars kryptering, ett flexibelt användande av IP multicast/unicast och en intelligent hantering av Network Address Translation (NAT). - Marknaden för webbkonferenser växer med 65 procent per år. Detta tyder på att kunderna har upptäckt den ökade effektivitet i det dagliga arbetet som dylika lösningar kan erbjuda, t ex en bättre och snabbare kontakt med sina kollegor, kunder och underleverantörer, säger Petri Markkanen, verkställande direktör, Marratech AB. Om Marratech: Marratech AB är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar och levererar produkter för s k e-möten, d v s mjukvara som möjliggör internetbaserade virtuella möten och konferenser. Bolagets affärsidé är att hjälpa människor att mötas och arbeta tillsammans oavsett var de befinner sig", för att framförallt skapa en ökad effektivitet i det dagliga arbetet samt även spara res- och kalendertid och resekostnader. Marratech lanserade sina första produkter och tjänster för e-möten år 1998. Klient programvaran Marratech Pro laddas ned på alla mötesdeltagarnas datorer (inklusive ett head-set och en liten webbkamera) och kan därefter användas för att låta samtliga mötesdeltagare kommunicera med ip-telefoni, video, bild och dokument från sina respektive arbetsplatser. Detta sker via portallösningarna Marratech E-meeting Portal eller Marratech Enterprise Architechture. Arbetsdokument, texter, kalkyler och bilder kan åskådliggöras, bearbetas och diskuteras via datorn på ett interaktivt sätt. Marratech är baserat på forskning som startade redan år 1995 vid Centrum för distansöverbryggande teknik (CDT) vid Luleå tekniska universitet. Företaget har huvudkontor i Kista utanför Stockholm samt bedriver forskning och utveckling i Luleå. Marratech har flera svenska storföretag bland sina kunder, bl a Ericsson, Frontec, SEB och FMV och samarbeten med operatörerna Utfors och Arrowhead. Marratech ägs av Slottsbacken, Emano, bolagets grundare samt de anställda. Marratech innehar utmärkelsen The European Information Technology Prize 2001 för företagets tekniska lösning. Priset delas ut årligen av EU. För ytterligare information vänligen kontakta: Petri Markkanen, verkställande direktör Marratech AB Tel: 070 - 657 00 25 E-post: petri.markkanen@marratech.com Se även vår hemsida: www.marratech.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT01170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT01170/wkr0002.pdf