Pernilla Ekman lämnar som VD för Zound Industries

Styrelsen har idag beslutat att hon lämnar sin tjänst som VD för bolaget. Pernilla Ekman tillträdde som VD för Zound Industries i oktober 2013 och hade innan dess rollen som CFO från oktober 2011.

”Sedan Pernilla klev in i Zound har bolaget haft en betydande tillväxt från en omsättning på 250 miljoner till 2 miljarder med lönsamhet. Pernilla har haft en viktig roll i att skala upp Zounds verksamhet. Nu går bolaget in i ett nytt skede och därför är det dags för ett förnyat ledarskap. Jag tackar för den fantastiska resa som vi har gjort tillsammans, utan Pernilla hade vi inte varit där vi är idag.” säger Tommy Jacobson.

”Jag har haft åtta fantastiska år på Zound och har fått varit del i en otrolig tillväxtresa. Jag vill tacka styrelsen, ledningsgruppen, våra partners och framförallt alla medarbetare på Zound för den här tiden.” säger Pernilla Ekman.

”Ägarna och styrelsen har beslutat att skjuta upp bolagets exitplaner, och kommer i stället göra en uppdaterad plan för bolaget. Den exitprocess som påbörjades under första halvåret 2019 avslutas därmed. De aktieägare som undertecknat anmälningssedel och fullmakt för sina aktier, kommer återfå aktierna på respektive depå, och fullmakternas giltighet upphör att gälla.” säger Tommy Jacobson.

Rekrytering av ny VD för bolaget påbörjas omgående. Martin Axhamre är kvar i rollen som tillförordnad VD till dess att rekryteringen av ny VD är klar.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Tommy Jacobson, styrelseordförande Zound Industries International AB, tommy@zenithgroup.se

Zound Industries designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena adidas, Marshall och Urbanears. Med ett tydligt fokus på innovativ teknik och användarcentrerad design har Zound sedan starten 2008 lanserat en lång rad ikoniska och prisbelönta produkter. Zound har idag cirka 250 medarbetare och kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen och Hong Kong. 2018 uppgick omsättningen till 1,86 miljarder kronor.