• Marshall Group/

Positiv inledning på 2019 för Zound Industries – ökar omsättningen med 21 procent under första kvartalet

Under årets första kvartal omsatte Zound Industries cirka 378 Mkr, motsvarande en ökning om 21 procent jämfört med samma period föregående år.

“Zound fortsätter att utvecklas positivt och enligt plan inom båda produktsegmenten – hörlurar och högtalare – samt inom såväl Marshall- som Urbanearsprodukter. Vi har en geografisk bredd med närvaro på viktiga marknader globalt, en rad spännande produktlanseringar under året och ser sammantaget ljust på 2019”, kommenterar Martin Axhamre, CFO och tf. VD för Zound Industries.

Händelser under och efter kvartalet

• I februari meddelade Zound Industries att bolaget utvärderar strategiska alternativ för framtida ägarförändring, inklusive en eventuell försäljning av bolaget eller en ägarspridning och notering på Nasdaq Stockholm.
  • I april meddelade bolaget att huvudägarna (Zenith Venture Capital, Varenne, Telia Company och Time for Growth Secondary Fund) erhållit stöd för försäljningen från aktieägare som, tillsammans med Marshall Amplification, innehar mer än 90 procent av aktierna i Zound Industries.
  • Urbanears lanserade tillsammans med den svenska artisten Tove Lo en limiterad utgåva av Plattan 2 Bluetooth.
  • Zound stärkte ledningsgruppen genom att tillsätta Weiwei Yue som ny Chief Supply Chain Officer.
  • Samarbetet med adidas fortskrider och lansering av de första produkterna beräknas ske under andra halvåret 2019.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrik Linzenbold, IR-chef, Zound Industries
patrik.linzenbold@zoundindustries.com
0708 25 26 30

Zound Industries designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena Marshall och Urbanears. Med ett tydligt fokus på innovativ teknik och användarcentrerad design har Zound sedan starten 2008 lanserat en lång rad ikoniska och prisbelönta produkter. Zound har idag cirka 250 medarbetare och kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen och Hong Kong. 2018 uppgick omsättningen till 1,86 miljarder kronor. I februari 2018 annonserade Zound ett nytt partnerskap med adidas där de första produkterna väntas lanseras under 2019.