Rekordomsättning för Zound Industries, fortsätter att växa globalt

Zound Industries fortsätter sin tillväxtresa. 2017 blev ytterligare ett rekordår för företaget som nådde en omsättning på 1,4 miljarder SEK. Den ökade försäljningen drevs av stark tillväxt på såväl nya som etablerade marknader.

Den konsoliderade omsättningen för helåret 2017 uppgick till 1 403 MSEK vilket innebär en ökning med 35 procent (363 MSEK) från 2016. Resultatet uppgick till 61 MSEK för helåret, en ökning från 13 MSEK 2016. EBITDA uppgick till 105 MSEK (7%).

– Att lyckas växa med lönsamhet år efter år på en oerhört konkurrensutsatt marknad är en enorm prestation. Det är en tydlig vision, fantastiska produkter och bra samarbeten som gör Zound framgångsrikt och väl rustat för framtiden, säger Tommy Jacobson, styrelseordförande Zound Industries.

Zound fortsätter att övertyga inom sina kärnområden och växer snabbare än marknaden inom såväl hörlurar som högtalare. Under året har bland annat en ny trådlös version av den storsäljande hörluren Plattan lanserats och högtalarportföljen kompletterats med Wifi-högtalare från både Marshall och Urbanears.

– Zound är ett bolag med fantastiska, engagerade medarbetare som gör ett otroligt jobb. Under 2017 lanserade vi en rad viktiga produkter som ytterligare stärkt vår position på etablerade marknader, samtidigt som vi ser ett ökat intresse och stark tillväxt på marknader som Ryssland och Kina där det finns en enorm potential, säger Pernilla Ekman, VD på Zound Industries.

Zound har under året haft en god tillväxt i Asien, speciellt i Kina. Kontoret i Shenzhen har förstärkts med ett e-handelsteam och företaget har även öppnat ett försäljningskontor i Hong Kong. Även marknader där Zound sedan tidigare är väl etablerade så som Tyskland och Frankrike har uppvisat stark tillväxt. I början av 2017 öppnade företaget ett kontor i Paris.

Årsredovisningen i sin helhet publiceras senare under våren i samband med årsstämma i Zound Industries International AB.

Zound Industries designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena Marshall och Urbanears. Med ett tydligt fokus på innovativ teknik och användarcentrerad design har Zound sedan starten 2008 lanserat en lång rad ikoniska och prisbelönta produkter. Zound har idag cirka 200 medarbetare och kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen och Hong Kong. 2017 uppgick omsättningen till 1,4 miljarder SEK. I februari 2018 annonserade Zound ett nytt partnerskap med adidas där de första produkterna väntas lanseras under 2019.