Zound Industries nettoomsättning ökade med 3 procent under tredje kvartalet 2019

Zound Industries rapporterar en nettoomsättning om 424,4 Mkr för det tredje kvartalet 2019, vilket motsvarar en tillväxt om 3 procent jämfört med ett rekordstarkt tredje kvartal året innan. Under kvartalet dominerades försäljningsmixen av nya produkter medan jämförelsekvartalet präglades av en stark kampanjdriven tillväxt.

”3 procent är en lägre tillväxttakt än normalt för Zound. Huvudförklaringen är att vi mötte fantastiskt starka jämförelsesiffror från föregående år då tillväxten uppgick till 45 procent. För ett bolag som Zound kommer utvecklingen i ett enskilt kvartal eller period att variera beroende på lanseringar, aktivitetsnivå, trender och konkurrenssituation. Vi har ett flertal spännande projekt på gång och siktet inställt på framtiden med en rad nya lanseringar”, kommenterar Martin Axhamre, CFO och t.f. VD på Zound Industries.

Händelser under kvartalet

• Den 25 september genomförde Zound en global lansering av de första adidas-sporthörlurarna; FWD-01, en trådlös in-ear hörlur och RPT-01, en trådlös on-ear hörlur. De initiala produktomdömena – hos såväl kunder som i media – har varit positiva.

Patrik Linzenbold, IR-chef, Zound Industries
patrik.linzenbold@zoundindustries.com | 0708 25 26 30

Zound Industries designar och utvecklar högtalare och hörlurar under varumärkena adidas, Marshall och Urbanears. Med ett tydligt fokus på innovativ teknik och användarcentrerad design har Zound sedan starten 2008 lanserat en lång rad ikoniska och prisbelönta produkter. Zound har idag cirka 240 medarbetare och kontor i Stockholm, New York, Paris, Shenzhen och Hong Kong. 2018 uppgick omsättningen till 1,86 miljarder kronor