Trähuset Magasinet: miljömässigt och ekonomiskt försvarbart

Report this content

När byggprocessen för kontorshuset Magasinet i Linköping analyserades, visade det sig att trästommen från Martinsons innebar 54 procent lägre klimatpåverkan än betongstomme och endast 2 procent högre byggkostnad.
– Att slentrianmässigt säga att trä är för dyrt håller inte längre, säger Sara Malmgren, hållbarhetsansvarig på Sankt Kors Fastigheter.

Nu har det gått 1,5 år sedan Magasinet, Linköpings första kontorshus i trä, invigdes i Ebbepark. Ebbepark, som drivs av det kommunala bolaget Sankt Kors, har utvecklats till en av Sveriges mest innovativa stadsdelar. Området, som tidigare var ett gammalt industriområde, började transformeras för tio år sedan med målet att utnyttja det geografiskt fördelaktiga läget i staden. Idag består Ebbepark av fyra kvarter med över 800 lägenheter, en företagsmiljö på 75 000 kvadratmeter, kaféer, restauranger, gym samt statliga och kommunala förvaltningar och techbolag.

Trähusets miljö- och kostnadsfördelar
När byggprocessen för Magasinet utvärderades visade rapporten att valet av trästomme istället för betongstomme innebar en 54 procent lägre klimatpåverkan. Beräkningarna gjordes under byggfasen, inom livscykelstadierna A1-A3, vilket innebär att drift och rivning inte ingår i beräkningen. Kostnaden för trästommen visade sig dessutom vara likvärdig med betongstomme, med endast 2 procent skillnad i byggkostnad.
– När jag ser de här siffrorna som beställare, och jämför den verkliga kostnaden för trä med en kalkyl för betong, är de extremt jämbördiga i pris. Att slentrianmässigt säga att det är för dyrt med trä håller inte längre. Som hållbarhetsansvarig vill jag fokusera på CO2-siffror, men jag måste alltid slåss mot argumentet att det är pengarna som avgör. Jag blev väldigt glad över resultatet, säger Sara Malmgren, hållbarhetsansvarig på Sankt Kors Fastigheter.

Johan Klasa, projektledare på Sankt Kors Fastighets AB och inhyrd från Team Projektpartner, var också nöjd med utgången.
– Resultatet överträffade våra förväntningar! Uppfattningen i branschen är att trähus är betydligt dyrare att bygga och därför tvekar många. Men det är tydligt att trä är ett riktigt intressant alternativ när man ser till utsläpp kopplat till kostnad, menar han.

Utmaningar och lösningar
Tidiga kalkyler visade en potential för stora koldioxidbesparingar tack vare trästommen, men också att bygget skulle bli dyrare än en konventionell byggnad i betongstomme. Sankt Kors ville bygga ett trähus men övervägde även en hybridstomme.
– Vi ville visa att det är trä, både utvändigt och invändigt. När vi formade projektmålen och vad vi ville uppnå, startade vi förfrågningsunderlaget, säger Johan.

Projektet hade sina utmaningar, som högt grundvatten och trångt mellan befintliga ledningar, vilket krävde mer omfattande grund- och markarbeten än beräknat. Detta ökade kostnaderna. Ursprungligen fick man inte ihop det med en stomme i KL-trä och valde en hybridlösning med hisschakt och trapphus i betong.
– Vi kände oss lite missnöjda med hybridstommen, konstaterar Sara.

Sankt Kors involverade sina projektpartners i ett tidigt skede för att utvärdera och testa möjligheterna att genomföra projektet med en ren KL-trästomme – Åhlin & Ekeroth Byggnads AB som totalentreprenör, som har erfarenhet av att bygga i trä, och Martinsons för konstruktionsstöd.
– Martinsons hade då kommit längst med sin konstruktionsavdelning och kunde hjälpa oss att lösa stommen helt i KL-trä, säger Johan.

Samarbete och innovation
Samarbetet ledde till att Magasinet kunde byggas helt i trästomme från Martinsons.
– Att Martinsons var involverade redan från ett tidigt skede var verkligen en stor fördel. Tillsammans lyckades vi få ihop bygget helt i KL-trä och tog in kalkyler för att jämföra kostnader och klimatnytta, säger Johan. Pilen pekade mot stora klimatbesparingar med trästommen, även om den var något dyrare än betongstommen. Projektteamet hade också en förhoppning om att kapa byggtiden med den färdiga trästommen, vilket man också gjorde.
– Stomresningen gick väldigt snabbt och smidigt. Hela stommen, inklusive utfackningsväggarna, restes på 32 dagar, säger Johan.

Byggprocessen för trähus erbjuder också en bättre arbetsmiljö än i traditionella betongstommar.
– Det är inte lika rått och kallt, och infästningen av vissa detaljer är enklare, vilket sparar tid totalt sett. Vi kunde påbörja uttorkningen av byggnaden snabbt och påbörja de invändiga stomkompletteringarna tidigt, förklarar Johan.

Analysen av byggprocessen för Magasinet ledde till en slutrapport som kommer fram till att trähus inte bara vinner ur ett hållbarhetsperspektiv utan också är ett ekonomiskt försvarbart val. Med lägre klimatpåverkan, effektiv byggtid och nästan samma byggkostnad som betong kommer trä att fortsätta vara ett attraktivt val.
– Vi har lärt oss mycket från detta projekt och ser fram emot att fortsätta utforska möjligheterna med trähus och tänka till med innovativa lösningar ihop med våra samarbetspartners, säger Sara.

BAKGRUND
Linköping utsågs 2022 till Årets trästad, där Magasinet i Ebbepark lyftes fram som ett gott exempel. I motiveringen nämndes: "Utöver bostadshus har Linköping även visat att kontorshus, som Magasinet i Ebbepark, och offentliga byggnader, som Tinnerbäcksbadet, med fördel kan byggas i trä"
Två fastigheter som Martinsons Byggsystem är stolta leverantörer till.

Mikael Lindberg, Försäljningschef
mikael.lindberg@martinsons.se