Mash säkrar 25 miljoner euro i aktieinvestering

Report this content

Fintechbolaget Mash lanserades tidigare i år på den svenska marknaden och erbjuder ett nytt sätt att betala i fysiska butiker – utan kort eller kontanter. Mash Group Plc meddelar nu att en grupp institutionella investerare investerat 25 MEUR genom en riktad nyemission av preferensaktier av serie E.

Investeringen genomförs efter ett år av tillväxt för Fintech 50-koncernen, som levererar nära partnerskap med stora aktörer inom e-handel och betallösningar såsom Magento, Shopify, Verifone, Nets, Tink och når en omsättningstillväxt om 110 procent och EBIT-tillväxt om 221 procent under 2018, såväl som rekordintäkter under första kvartalet 2019.

Under en extra bolagsstämma bemyndigande förra veckan styrelsen i Mash Group att emittera en ny aktieklass, preferensaktierna av serie E, vilka nu tecknades av investerarna. Teckningen innebär att det totala kapitalet som rests från början av 2018 uppgår till 64 MEUR (IFRS) eller 58 MEUR (FAS).

Enligt Tommi Lindfors, ordförande för Mash Group, är detta ett ytterligare steg i bolagets tillväxthistoria.

- Redan i början på förra året hade vi rest mycket kapitalinvesteringar, både från privata och institutionella investerare. Det här visar att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga kapitalinvesteringsmöjligheter för större institutionella investerare vilket gör det möjligt för oss att fortsätta växa och fånga marknadsandelar i en mycket lovande marknadssituation. Vi fortsätter att arbeta hårt varje dag för att tjäna det förtroende som våra investerare har satt oss i, säger Tommi Lindfors och fortsätter:

- Den väsentligt starkare balansräkningen i Mash Group bidrar till att driva tillväxten och att utveckla vår verksamhet snabbare. Vi satsar nu framförallt på våra inköpskanaler för betalning via faktura och har nära samarbete med partners och handlare för att öka vår affärsvolym.

Kontakt:

Jonas Lindholm | Board Director, Mash Group | +358 10 217 1003 | jonas.lindholm@mash.com

Peter Balod | Head of B2B Marketing | 0730-271 764 | peter.balod@mash.com

Om Mash

Mash är ett fintechbolag, vars betalningslösningar introducerades på marknaden i Finland 2017 och har vuxit explosionsartat sedan starten. Bolaget har över 150 anställda i Finland, Sverige, Polen, Spanien, Portugal och Luxemburg.

Mash vill ständigt ligga i framkant gällande innovation och teknik för att erbjuda sina kunde de smartaste betal- och finansieringslösningarna. Mash är en del av Mash Group plc, en internationell fintechkoncern som startade 2007. www.mash.com/se

Taggar: