Maskinentreprenörer i upprop till regeringen: Förklädda traktorer skapar farlig och osund konkurrens!

Jordbrukstraktorer som uppträder i ”falska” skepnader av entreprenadmaskiner, skapar en osund konkurrens i entreprenadbranschen. Stora skattelättnader ges för traktorerna, som dumpar marknaden och ”stjäl” uppdrag för de professionella maskinföretagen. Det hävdar bransch- och arbetsgivareorganisationen Maskinentreprenörerna, ME, i ett upprop till regeringen. Ekonomiskt samhällsfarligt - Avsikten är inte att traktorerna ska kunna användas i annan verksamhet än i jordbruket, säger Nils Jakobsson, VD i Maskinentreprenörerna. - Och just med motiveringen att traktorer främst används på åkern och i skogen, sänkte regeringen häromåret också dieselskatten med 2 kronor/litern för dessa fordon. - Men nu har Vägverket i en ny utredning upptäckt, att traktorer med tillkopplade fordon blir allt fler, större och tyngre på vägarna istället. Verket ger oss rätt i vår kritik! - Det är en samhällsekonomisk samhällsfara att jordbrukstraktorer med särskilda skattelättnader tillåts operera allt friare i entreprenadbranschen. Krav på regeringen Maskinägarna kräver att regeringen ger Skatteverket i uppdrag att se över fordonsskattelagen. ­- Det är absolut nödvändigt att stoppa det tillåtna användningssättet för jordbrukstraktorer, förklarar Nils Jakobsson. Dieselskatten måste vara den samma för samtliga arbetsmaskiner i arbete. Uppropet antogs vid organisationens regionstämma på Lundsbrunn lördagen. (22/10 2005) För ytterligare information: Nils Jakobsson, vd Maskinentreprenörerna 08/ 762 70 72, mobil: 0708/28 35 59 Övrig information gällande ME finns på www.maskinentreprenorerna.se ________________________________________________________________________ Maskinentreprenörerna (ME) är ett bransch- och arbetsgivarförbund som organiserar 3 500 privata maskinentreprenörer. Förbundet ingår i Svenskt Näringsliv och verkar för att skapa bättre förutsättningar för branschen genom bland annat utveckling av kompetens, kvalitet och miljö, samt samhällspåverkan. ME har sex regionkontor och huvudkontor på Blasieholmen i Stockholm