Maskinentreprenörerna utmanar elbolagen: ”Vi kan lösa elproblemet nu!”

­- Maskinentreprenörer i Sverige är rustade och beredda att lösa problemen med stormfällda elledningar relativt snabbt och för gott. Det är svårbegripligt att Vattenfall och de andra elbolagen ännu inte bett oss om hjälp. Istället pratar de strunt när de påstår att det saknas resurser och kompetens för att gräva ned ledningarna!

Det förklarar Nils Jakobsson, VD för bransch- och arbetsgivareförbundet Maskinentreprenörerna, som representerar de flesta maskinentreprenörerna i landet. Nils Jakobsson kommer att avlossa kritiken vid en konferens för maskinentreprenörer i Mälardalen i Örebro på lördagen (12/2 2005). Mona Sahlin har rätt Trots att Maskinentreprenörernas medlemmar fortfarande är hårt engagerade med att lösa de akuta stormskadorna på elnätet i Småland, vill Nils Jakobsson och Maskinentreprenörerna göra klart för allmänheten att problemen går att lösa för gott. Det finns kapacitet att förebygga problemen och istället gräva ner elledningar som nu återigen sätts upp på stolpar som riskerar att vika vid nästa storm. ­- Det är fel att det inom ett rimligt tidsperspektiv skulle saknas resurser och kompetens för att bli av med elproblemen. Vi håller istället med samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin om att det är en fråga om planering att effektivt och snabbt gräva ned elkablarna, fastslår Jakobsson. Utmanar elbolagen ­- Vi riktar därför utmaningen direkt till Vattenfall och de andra elföretagen i landet: Kom till oss! Låt oss sätta oss ned tillsammans och planera på lite sikt! För mer information: Nils Jacobsson, VD i Maskinentreprenörerna. Mobil: 0708/28 35 59 Övrig information gällande ME finns på www.maskinentreprenorerna.se