Stormskadat vägnät riskerar stängning

- 600 miljoner kronor saknas för att återställa det sönderkörda vägnät i södra Sverige som följt i stormen Gudruns spår. Skogstransporterna kommer snart inte fram längre och miljardvärden står på spel. Dessutom hotas nedgrävningen av elnätet, eftersom fordon och människor inte kan komma ut i skogarna. Det säger Nils Jakobsson, VD i bransch- och arbetsgivarförbundet Maskinentreprenörerna. Vid anläggningsmaskinsmässan NordCon på Elmia i Jönköping på torsdagen (26/5) uppmanade han infrastrukturminister Ulrica Messing att skyndsamt åter åka ned till Småland för att inspektera det skadade vägnätet. Måste stängas - Maskinföretagarna är beredda att rycka in och avhjälpa skadorna omgående, men står maktlösa eftersom ingen vill betala notan, förklarar Nils Jakobsson. Aldrig tidigare har det mindre vägnätet i södra Sverige, och framför allt Småland, varit mera belastat än efter stormen Gudrun. Dessutom har elbolagen startat ambitiösa projekt för att gräva ned elledningar och säkra elförsörjningen i landet. - Infrastrukturen klarar inte sådana påfrestningar. Det är en tidsfråga innan de skadade vägarna måste stängas av, säger Nils Jakobsson Står Sverige dyrt - Vägverket begärde tidigare i år 600 miljoner kronor för underhåll av vägnätet, men regeringen visade kalla handen. I vårbudgeten prutade dessutom finansministern 400 miljoner till underhållet av vägarna i stort i Sverige. Bara i år har alltså det svenska vägnätet gått miste om 1000 miljoner kronor i underhåll. Ingen vill betala för att återställa vägarna efter Gudruns härjningar. Det kommer att stå Sverige dyrt! För mer information: Nils Jakobsson, VD i Maskinentreprenörerna. Tel. 08/ 762 70 71 Mobil: 0708/28 35 59 Övrig information gällande ME finns på www.maskinentreprenorerna.se