VA-nätet i Sverige kräver fördubblat underhåll

Underhållet av det svenska VA-nätet måste fördubblas, och kostnaden beräknas till cirka 5 miljarder kronor om året. Det framgick i dag under ett seminarium i Almedalen på Gotland. Seminariet, som arrangerades av branschförbund i byggbranschen (Byggbranschen i Samverkan) gick under namnet ”Eftersatt underhåll – en tickande bomb. - Det var väldigt viktigt att detta kom fram. Maskinentreprenörernas medlemmar har investerat i både maskiner och kompetens för att klara jobbet. Nu gäller det att landets kommuner tar sitt ansvar och gör fungerande underhållsplaner, säger Nils Jakobsson, vd på bransch- och arbetsgivareförbundet Maskinentreprenörerna. Krisen är redan här Enligt organisationen Svenskt Vatten är situationen någorlunda under kontroll, men oranisationens experter håller med om att underhållet måste fördubblas och att arbetet måste påbörjas nu. - Vi får allt tätare rapporter från våra medlemmar som måste rycka ut för akutlagningar. Ofta är det rör som springer läck i VA-systemen. Vi ser också allt oftare allvarliga skador som rost och utmattning av ledningar. Då måste också vattnet stängas av medan vi gräver ned nya rör. Det är tyvärr inte heller ovanligt att avloppsvatten rinner ut i marken. Allt detta tyder på att underhållstakten måste ökas markant, säger Nils Jakobsson som efterlyser smartare och mer långsiktiga investeringar i kommunerna. För mer information: Nils Jakobsson, VD i Maskinentreprenörerna. Tel: 08-762 70 72 Mobil: 0708/28 35 59 Övrig information gällande ME finns på www.maskinentreprenorerna.se