Delårsrapport Massive Entertainment AB (publ.) Januari - mars 2001

Report this content

Delårsrapport Massive Entertainment AB (publ.) Januari - mars 2001 * Omsättningen ökade till 6,4 (0,7) MSEK * Resultatet blev 0,2 (-2,6) MSEK * Tre spel är kontrakterade * Varsel på 24 av 40 anställda dragits tillbaka * Martin Walfisz tillförordnad som VD fr o m 1 maj Massive Entertainment AB, med helägda dotterbolagen Massive Mobile Entertainment AB och Funwired AB, utvecklar interaktiva spel för PC, TV- konsoler och handhållna enheter såsom mobiltelefoner och Palmdatorer. Spelen är såväl äventyr och action som barn- och ungdomsspel. Verksamheten bedrivs i Malmö och Ronneby. Totalt finns ca 40 anställda. Moderbolaget Massive Entertainment är sedan våren 2000 noterat på HQ:s inofficiella Tech Market-lista. Produktion Kontrakterade spel Under perioden har bolaget i första hand arbetat med utveckling av spel till tre kontrakterade kunder. Dels ett spel för gruppen flickor i åldern tio till sjutton år, dels ett äventyrsspel baserat på en känd film och dels spel för internetbaserade kasinon. Kontraktet på flickspelet täcker utvecklingskostnaden samt delar av de gemensamma kostnaderna och genererar dessutom en vinst per sålt exemplar. Äventyrsspelet är i ett initialskede och ska under de närmaste månaderna specificeras ytterligare samtidigt som ett kontrakt på det slutliga spelet undertecknas. Spelet ska byggas för Playstation 2 och Xbox i första hand. Kontraktet för internetbaserade kasinon är på löpande räkning. Under perioden har bemanningen ökat till fem personer. Spelkoncept Parallellt med de kontrakterade externa spelen utvecklas interna spel och spelkoncept. I första hand koncentreras verksamheten på ett äventyrsspel. Avsikten är att kunna teckna ett slutligt kontrakt om vidareutveckling med en förläggare under spelmässan i Los Angeles i maj. Dotterbolaget Massive Mobile Entertainment har under perioden tagit fram ett flertal spelkoncept avsedda för WAP och SMS. Under slutet av perioden tecknades ett kontrakt med en förläggare om fortsatt utveckling. Försäljning Under perioden har försäljningsinsatserna varit större än vanligt. Vi har haft stor uppsökande verksamhet och dessutom kontrakterat en amerikansk agent för ett av våra spel. Flera förläggare har dessutom kontaktat Massive med önskemål om utveckling av spelidéer. Kontraktsförhandlingarna har tagit tid och förläggarna har i flera fall varit krävande med önskemål om stora utvecklingsresurser innan kontraktet tecknats. Kostnaden för detta belastar kvartalets resultat. Ytterligare försäljningsprovisioner från storspelet Ground Control har erhållits men endast av mindre omfattning. Totalt har ca 300 000 spel sålts. Intäkterna baseras på antalet distribuerade spel till återförsäljare och inte på antalet sålda till slutkonsumenterna. Detta är ett kontraktsförhållande som gynnar Massive. Förläggaren har ännu inte beslutat sig för när ytterligare spel ska distribueras. Kvartalets omsättning inklusive aktiverat arbete uppgick till 6,4 (0,7) MSEK. Resultat Perioden uppvisar ett positivt resultat för första gången i bolagets historia. Resultatet uppgick till 0,2 (-2,6) MSEK. Det förbättrade resultatet är främst en konsekvens av ökad beläggning och minskade gemensamma kostnader samt en återläggning av ett två år gammalt förskott. Det finns dock en möjlighet att förbättra resultatet eftersom full beläggning ännu inte uppnåtts. För närvarande pågår aktiviteter för att ytterligare minska de gemensamma kostnaderna. De kontrakterade projekt som utförs till ett i förväg fastställt pris är inte resultatpåverkande förrän projektet avslutas. Kontrakt på löpande räkning avräknas efter hand. Medarbetare Antalet medarbetare var under slutet av perioden 40 (31) personer. Massive är fortfarande ett attraktivt bolag att arbeta i. Under perioden har antalet spontanansökningar via vår hemsida ökat till omkring fem per dag. Vi bedömer därför att det finns goda möjligheter att täcka efterfrågan vid en eventuell framtida expansion. Framtidsutsikter Vår bedömning är att de närmaste åren kommer efterfrågan på spel för både handhållna enheter, som Massive Mobile erbjuder, och för PC- och TV- spel, som är Massive Entertainments produkter, att expandera kraftigt. Anledningen till detta är främst en ökad tillgänglighet. Handhållna enheter som mobiltelefoner och Palmdatorer, får en allt större marknad. PC-spelen ökar visserligen inte i samma omfattning, men antalet TV- konsoler förväntas få en kraftig tillväxt. Balansen mellan utvecklare och förläggare är dock ojämn till förläggarnas fördel. Med de ökade krav på produktionsstyrning och de allt större budgetar som spelen behöver är det sannolikt att en konsolidering av spelutvecklingsbranschen kommer att vara nödvändig. Händelser efter periodens utgång Som tidigare informerats har Jan Benjaminson valt att lämna sin tjänst som VD. Jan kommer vid bolagsstämman rekommenderas plats i styrelsen. Tillförordnad VD är från och med 1 maj Martin Walfisz Aktien och ägare Aktiekursen har under perioden startat från 27:- SEK och ökat till som mest 47:-. Därefter har den fallit till som lägst 17:- för att sedan legat still på omkring 25:-. Handeln har varit låg. Störst ägare är de två grundarna med ca 15% vardera. Totalt finns 1 219 250 aktier samt 66 000 teckningsoptioner utställda till personalen. Massive värderas för närvarande till ca 30 MSEK. Bolagsstämma Bolagsstämman äger rum den 31 maj, kl 15.00 i Lund. Övriga rapporteringstillfällen Delårsrapport för januari fredagen den 17 - juni augusti 2001 Delårsrapport för januari fredagen den 26 - september oktober 2001 Malmö den 26 april 2001 Massive Entertainment AB (publ) Jan Benjaminson Verkställande direktör För ytterligare information kontakta Jan Benjaminson 040 - 600 10 04 janb@massive.se Box 4297 203 14 MALMÖ Tel. +46 (0)40 - 600 10 00 www.massive.se Jag har översiktligt granskat denna delårsrapport. En översiktlig granskning är väsentligt begränsad i förhållande till en revision. Det har inte framkommit något som tyder på att delårsrapporten inte uppfyller kraven enligt årsredovisningslagen. Thomas Almqvist, auktoriserad revisor ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/27/20010427BIT00600/bit0001.doc Hela Rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/27/20010427BIT00600/bit0001.pdf Hela Rapporten