Kompletterande information angående Massive Entertainment

Kompletterande information angående Massive Entertainment Massive Entertainment lämnade torsdagen den 22 mars 2001, information avseende ett genomgripande åtgärdsprogram för att anpassa kostnadsläget till de nuvarande intäkterna. Ytterligare information lämnas härmed för att beskriva bakgrunden till beslutet. Massive Entertainment har inlett MBL-förhandlingar om varsel av sammanlagt 24 personer vid kontoren i Malmö och Ronneby. Av dessa kommer samtliga att ha slutat före april månads utgång. Efter uppsägningar återstår 16 personer vid Malmökontoret. Verksamheten i dotterbolaget Massive Mobile Entertainment kommer samtidigt att överföras och drivas från kontoret i Malmö. Åtgärderna som nu aviseras härrör sig från att bolagets förhandlingar med förläggare om nya spel dragit ut på tiden. Samtidigt har den finansiella ställningen försämrats. Per den 31 mars 2001 beräknas de likvida medlen uppgå till ca 1,5 MSEK, efter kända kundfordringar och leverantörsskulder är betalda. Bolagets månatliga kassaflöde uppgår för närvarande till ca -0,9 MSEK. Genom de nu aviserade strukturåtgärderna förväntas Massive Entertainments kostnader halveras på månadsbasis, innebärande att bolaget förväntas generera ett svagt positivt kassaflöde när åtgärderna fått full effekt, vilket beräknas till början av maj 2001. Per den 30 april 2001 beräknas bolagets likvida medel uppgå till ca 0,6 MSEK. Personalstyrkan kommer efter genomförda neddragningar att ha anpassats till befintliga kundprojekt. Idag finns två kontrakterade kunder varav det ena projektet avslutas i början av oktober 2000 och det andra är på löpande räkning och förväntas växa ytterligare. Utöver ovan nämnda kassaflöden pågår förhandlingar om ersättning om totalt ca 1 MSEK från de förläggare som Massive Entertainment förhandlat med under vintern. Ersättningen avser leverans av spelmaterial. Bolagets bedömning är att en överenskommelse med förläggarna ska kunna nås innan sommaren. När de aviserade förändringarna genomförts bedömer styrelsen och ledningen för Massive Entertainment att verksamheten kan fortgå utan extra finansiellt tillskott. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Benjaminson, VD Massive Entertainment Tel 040-6001000 janb@massive.se Massive Entertainment AB, med huvudkontor i Malmö, skräddarsyr spel och applikationslösningar för PC-miljö och TV-konsoler. Företaget tillhör de ledande spelutvecklarna i Sverige och har uppmärksammats internationellt för spelet Ground Control som sålts i 270.000 exemplar. Massive Entertainment är inofficiellt noterat på H&Qs Tech Market-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/23/20010323BIT01070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/23/20010323BIT01070/bit0001.pdf