Massive Entertainment redovisar försäljningssiffror över PC-spelet Ground Control Massive Entertainment AB (publ), inofficiellt noterat på Hagströmer & Qvibergs Tech Market-lista, meddelar idag att bolagets stora produkt, PC- spelet Ground Control, hittills sålt 270 000 exemplar i hela världen. Försäljningen innefattar perioden juni - september. - Detta motsvarar våra förväntningar, säger bolagets VD Jan Benjaminson. Vi vet att det är det näst mest sålda strategispelet i världen i år. Ground Control tog tre år att utveckla. Förläggare är Sierra Studios, ett dotterbolag till världskoncernen Havas. Finansiering har främst skett genom förskottsbetalningar från Sierra samt genom medel från investerare. Försäljningsintäkterna från spelet ska först och främst täcka förskottet innan Massive får sin del. - Med 270 000 sålda spel har vi fått ca 5 miljoner kronor utbetalda utöver förskottet, säger Benjaminson. Marknaden för strategispel har hittills varit ganska sval och många förläggare har stora förväntningar på årets sista kvartal. Försäljningstoppen för spel infaller under de första månaderna efter att det släpps. Därefter faller försäljningen successivt och även konsumentpriset per spel. För att förlänga livscykeln släpps nya banor, sk addon pack, under namnet Ground Control: Dark Conspiracy. - Vi har just avslutat vår del av arbetet med de nya banorna och bedömer att Sierra har distribuerat dem till butikerna lagom till årets julrush, säger Benjaminson. Jag vill idag dock inte gå ut med några prognoser om vidare försäljning. Om Massive Entertainment Massive Entertainment och det helägda dotterbolaget Massive Mobile Entertainment producerar interaktiv underhållning för en världsmarknad. Bolaget grundades 1997 och har sedan dess fokuserat på att utveckla högteknologiska interaktiva spel för PC-datorer, TV-konsoler och handhållna kommuniktionsenheter (mobiltelefoner och kommunikatorer). Företaget levererar idag produkter till världsaktörer såsom Sierra Studios (Havas Interactive), Ericsson, Symbian, Aspiro och Vision Park. Ground Control är ett kritikerrosat spel. I den stora världsmässan E3 i Los Angeles i våras fick Ground Control utmärkelsen Best PC Strategy Game of E3 . I höst har Ground Control varit nominerat som årets bästa PC-spel av BAFTA, British Academy of Film and Television Arts. Spelet har genomgående över hela världen fått utmärka recentioner. Endast en handfull spel har i år fått bättre betyg. Massive har därmed visat att de är ett utvecklingsbolag utöver det vanliga. Massive har ca 40 anställda i centrala Malmö och på Soft Center i Ronneby. Mer information lämnas av Massive Entertainments VD Jan Benjaminson, 070- 69 69 972, janb@massive.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/22/20001122BIT00870/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/22/20001122BIT00870/bit0002.pdf