Massive Entertainment's Ground Control nominerat till bästa PC-spel

MASSIVE ENTERTAINMENT'S GROUND CONTROL NOMINERAT TILL BÄSTA PC-SPEL Massive Entertainment AB (publ), inofficiellt noterat på Hagströmer & Qvibergs TechMarket-lista, meddelar idag att bolagets nyligen lanserade PC-spel, Ground Control, har nominerats till bästa PC-spel år 2000 av BAFTA Interactive Entertainment Awards. Det är för tredje året i rad som BAFTA, British Academy of Film and Television Arts, delar ut pris för bästa interaktiva underhållning. BAFTA är den brittiska motsvarigheten till Academy of Motion Picture Arts and Sciences som delar ut Oscars i Hollywood. Övriga nominerade i kategorin är Deus Ex från Ion Storm och Shogun Total War från Creative Assembly. Den 26:e oktober meddelas vinnaren. Ground Control, som lanserades i juni, har fått mycket positiv respons över hela världen. Bland annat fick det fem plus i Aftonbladet, fem getingar i Expressen, 10/10 i PC för Alla och 91% i Svenska PC Gamer. Bland internationella recensioner märks 4.5/5 av Adrenaline Vault (www.avault.com), 87% av PC Zone och 9/10 av Gamecenter.com,. Spelet har hittills distribuerats i ca 250 000 exemplar över hela världen. Senare i år kommer tilläggspaketet Ground Control: Dark Conspiracy. Dessutom är en version av Ground Control under utveckling för Sony PlayStation 2 av Sierra Studios i samarbete med Massive Entertainment. Mer information om BAFTA och BAFTA Interactive Entertainment Awards finns på http://www.bafta.org. OM MASSIVE ENTERTAINMENT Massive Entertainment och dotterbolaget Massive Mobile Entertainment utvecklar interaktiva underhållningsprodukter på ett flertal plattformar för en världsmarknad. Idag har koncernen ca 45 anställda på kontor i Malmö och Ronneby. Under vintern planeras en fortsatt expansion för att uppnå drygt 50 anställda i Malmö och 25 i Ronneby. I juni släppte Massive Entertainment sin första stora PC-spelprodukt, Ground Control. Spelet marknadsförs och distribueras över hela världen av Sierra Studios, ett dotterbolag till Havas Interactive, en av världens största och mest respekterade spelförläggare. Förutom att utveckla högteknologiska och avancerade spel för PC-datorer och TV-spelkonsoler, är koncernen även en ledande aktör inom interaktiva underhållningsprodukter för mobila kommunikationsenheter (mobiltelefoner och kommunikatorer). Företaget har idag ett nära samarbete med bl a Ericsson, Symbian och Aspiro. Ytterligare information finns på Massive Entertainments hemsida: www.massive.se, eller kontakta VD, Martin Walfisz, martinw@massive, telefon 040-600 10 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00540/bit0002.pdf