Massive Entertainment tecknar avtal med stort underhållningsbolag

Report this content

Massive Entertainment tecknar avtal med stort underhållningsbolag Massive Entertainment har tecknat avtal med ett av världens största underhållningsbolag avseende utveckling av nya spelkoncept för persondatorer och TV-konsoler. Även dotterbolaget Massive Mobile Entertainment har tecknat avtal avseende utveckling av ett nytt spel till mobiltelefoner. Avtalen är i en inledningsfas värda drygt 3,5 miljoner kronor. Därmed står det klart att samtliga varsel som lades för en vecka sedan nu kan dras tillbaka. Ett av världens största underhållningsbolag, med stora intressen inom såväl film- som datorspelsindustrin, har uppdragit åt Massive Entertainment att ta fram koncept som gör det möjligt att utnyttja det amerikanska bolagets kända varumärken från filmer även inom datorspel. I denna första fas värderas avtalet till drygt 2 miljoner kronor. När spelen sedan utvecklas vidare kommer Massive Entertainment att få ersättning även för det fortsatta utvecklingsarbetet. Vidare har bolagen enats om att Massive Entertainment får en ersättning på närmare 1 miljon kronor för redan utfört arbete. Även dotterbolaget Massive Mobile Entertainment har tecknat avtal avseende utveckling av ett nytt spel till mobiltelefoner. Avtalet är värt cirka 0,5 miljoner kronor. Sammantaget innebär de nya kontrakten att Massive Entertainment kommer att uppvisa ett positivt kassaflöde under de närmaste fyra månaderna. Därmed föreligger inte längre någon anledning till de personalneddragningar som aviserades för en dryg vecka sedan. Samtliga varsel omfattande 24 personer kan dras tillbaka. Massive Entertainment utvecklar olika typer av datorspel för den internationella marknaden. Förra året släpptes spelet Ground Control, som omedelbart blev en stor internationell framgång. Massive Entertainment omsatte cirka 17 miljoner kronor föregående år och räknar med att, bland annat genom de nya kontrakten, kunna visa ett positivt helårsresultat och öka omsättningen under innevarande år. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Benjaminsson, VD Massive Entertainment Tel 040-6001000 janb@massive.se Massive Entertainment AB, med huvudkontor i Malmö, skräddarsyr spel och applikationslösningar för PC-miljö och TV-konsoler. Företaget tillhör de ledande spelutvecklarna i Sverige och har uppmärksammats internationellt för spelet Ground Control som sålts i 270.000 exemplar. Massive Entertainment AB är inofficiellt noterat på H&Q Tech Market. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00150/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00150/bit0002.pdf