Massolit Media AB (publ) tecknar avsiktsförklaring med Filimundus AB

Report this content

Massolit Media AB (publ) har tecknat en avsiktsförklaring med Filimundus AB avseende utveckling av spel och barnboksappar för mobila terminaler. Massolit Media kommer att använda Filimundus teknik inom ramen för den planerade digitala satsningen och skapandet av Massolit Interactive Studio.

Konceptet är utvecklat av Massolit och kommer marknadsföras globalt genom Apple Appstore och Google Play för smartphones och surfplattor.

– Målsättningen är att släppa de första apparna under Q4 2013, säger Camilla Silfvenius, förlagschef på Massolit Förlag AB, som är ett helägt dotterbolag till Massolit Media AB.

Under 2013 beräknas världens totala appförsäljning uppgå till ca 100 miljarder SEK, varav ungefär 30–50% utgörs av spel. Kina är en av de snabbast växande marknaderna för nedladdade appar. Produkterna från Massolit Interactive Studio är utvecklade för den globala marknaden och därmed anpassade även för den kinesiska marknaden.

Om Massolit Media AB (publ)

Massolit Media AB (publ) är ett svenskt mediebolag och är listade på Aktietorget sedan april 2013 med ca 600 ägare. Utgivningen präglas av kvalitet och mångfald vad gäller såval digitala som tryckta format. Vi lägger grunden till en kreativ och öppen miljö där det finns plats för allt ifrån skönlitterära verk till globala spel- och barnboksappar.

Om Filimundus AB

Filimundus är ett svenskt spelföretag som skapar underhållande, utvecklande och kreativa kvalitetsappar för barn. Man har bland annat utvecklat spelappar baserat på karaktärer som Pettson och Findus och Pippi Långstrump med stor framgång. Filimundus ägs av grundaren Linus Feldt, Sven Nordqvist, Saltkråkan AB, Tysklands största barnboksförlag Oetinger Media samt svenska KF Media AB.

Förlagschef
Massolit Förlag: