• Mastercard/

Fler bakterier på sedlar och mynt än på toalettsisten - ändå tvättar bara en av fem händerna efter att ha använt dem

Sedlar och mynt är mer ohygieniska än en toalettsits. Två tredjedelar av alla européer är medvetna om hur smutsiga kontanter är. Trots det tvättar bara en av fem européer händerna efter att de använt kontanter, till skillnad från var trejde som inte tvättar händerna med tvål efter att de gått på toaletten*.

I fjorårets undersökning från MasterCard och Oxford University rapporterades att det finns 26 000 bakterier på sedlar och mynt som kan vara skadliga för hälsan (MasterCard och Oxford University, 2013). Enligt en rapport av Domestos och UNICEF Found, övertiger denna mängd i realiteten mängden bakterier som finns på en toalettsits, med sina i snitt 1600 bakterier per 100 kvadratcentimeter**.

I årets uppföljande undersökning från MasterCard visar det sig att två tredjedelar (64%) av alla européer idag är medvetna om hur smutsiga sedlar och mynt är. Trots detta är det få som tar hänsyn till sin övertygelse i vardagen. Enligt undersökningen är fler européer benägna att tvätta händerna efter de åkt tunnelbana och buss (36%) eller efter att de klappat ett djur (46%), än när de hanterat sedlar (21%). I grannlandet Danmark uppger endast en av tio (11%) att de tvättar händerna efter att ha använt kontanter.

Vidare visar också undersökningen att bara en femtedel av respondenterna (21%) besväras av tanken på hur många som kan ha använt sedlarna eller mynten innan dem. På frågan varför de inte besväras av tanken svarar de flesta att de antingen känner att det ligger utom deras kontroll (40%) eller att de helt enkelt inte tänker på det (38%).

“Att gapet mellan hur man ser på kontanter ur en hälsosynpunkt och vad man faktiskt gör åt saken är så stort är anmärkningsvärt. Med tanke på den hälsofara det innebär, glädjer det mig att se att majoriteten av de tillfrågade i undersökningen är villiga att börja använda bankkort och kontaktlösa betalningsmetoder mer för att minska risken för spridning av dessa bakterier”, säger Bart Willaert, VD för MasterCard i Norden och Baltikum.

Ranking över vad som anses vara mest ohygieniskt:

Använda någon annans tandborste 91%
Kommunala toaletter/toalettsitsar 89%
Dela en näsduk 86%
Sedlar/mynt 64%
Handräcken i kollektivtrafiken 64%
Dörrhandtag i offentliga miljöer 60%
Nötter i barer 52%
Biljettautomater 39%

Visste du att...

Enligt en annan ny studie gjord av New York University, är den vanligaste bakterien på sedlar den som orsakar acne. Andra vanliga bakterier som sedlar och mynt har, enligt samma studie, visat sig vara s.k. munmikrober som uppstår efter att folk slickar sina fingrar när de räknar sina sedlar och bakterier som frodas i underlivet. De sistnämnda på grund av att folk inte tvättar sina händer efter toalettbesök***.

Undersökningen är av Toluna, gjord på uppdrag för MasterCard, i mars­april 2014. 9 923 européer över 18 år är tillfrågade från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Danmark, Polen, Turkiet, Grekland, Ungern, Rumänien, Tjeckien och Kroatien.

* http://msutoday.msu.edu/_/pdf/assets/2013/hand-washing-study.pdf
** http://metro.co.uk/2013/09/06/nintendo-wee-computer-game-controllers-five-times-dirtier-than-a-toilet-se at-3952140/
*** http://www.npr.org/blogs/health/2014/04/23/305890574/dirty-money-a-microbial-jungle-thrives-in-your- wallet

Charlotte Frykman, Kommunikationschef