Göteborgarna - flitigaste användarna av bankkort i julhandeln

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2011, visar att bland Sveriges storstäder är Göteborg (74 procent) den stad där bankkort används flitigast under julhandeln i butikerna. Undersökningen visar också att närmare en av fem göteborgare (18 procent) skulle vilja betala sina julklappar genom att scanna mobilen i kassan.

Stockholm, 13 december 2011
Göteborg är den av landets storstäder där bankkortet används mest (74 procent) och kreditkortet minst (fyra procent) när det ska betalas julklappar i butik.
Stockholm ligger i topp på användandet av kreditkort där var sjätte invånare (16 procent) betalar julklapparna med kreditkort. Undersökningen visar att sju procent av både malmöborna och svenskarna betalar med kreditkort.

När du handlar julklappar i butik, vilket betalningssätt använder du helst? Sthlm Göteborg Malmö
Jag betalar helst med bankkort 58 % 74 % 70 %
Jag betalar helst med kreditkort 16 % 4 % 7 %
Jag betalar helst med kontanter 16 % 16 % 17 %

Enligt MasterCards Konsumentindex 2011 kan närmare en av fem göteborgare (18 procent) tänka sig att använda mobilen för att betala sina julklappar. Stockholmarna är överlägsen etta där hela 33 procent skulle kunna betala sina julklappar i butik med mobilen samtidigt som endast en av sex malmöbor (16 procent) vill betala sina julklappar med mobilen.

Google Wallet är ett nytt betalsätt där du använder mobilen och scannar i kassan. Skulle du vilja betala dina julklappar med mobilen i butik? Sthlm Göteborg Malmö
Ja, det vore smidigt 17 % 7 % 9 %
Ja, kanske om det vore säkert 16 % 11 % 7 %
Nej, jag föredrar att betala med kort 43 % 53 % 53 %
Nej, jag föredrar att betala med kontanter 16 % 20 % 23 %

Var sjätte göteborgare (16 procent) betalar de julklappar de köper i butik med kontanter, medan riksgenomsnittet är att närmare var femte person i Sverige (19 procent) använder kontanter under sin julshopping i butik.

När du handlar julklappar i butik, vilket betalningssätt använder du helst? Sverige Män Kvinnor
Jag betalar helst med bankkort 66 % 60 % 72 %
Jag betalar helst med kreditkort 7 % 9 % 5 %
Jag betalar helst med kontanter 19 % 21 % 17 %
Jag använder mitt bankkort för mindre utgifter och mitt kreditkort för större utgifter 2 % 2 % 1 %
Jag handlar inga julklappar i butik 4 % 4 % 5 %

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste betalningsprocessnätverk, ansluter konsumenter, finansiella institut, handlare, regeringar och företag i mer än 210 länder. MasterCards produkter och lösningar gör den vardagliga handeln enklare, säkrare och effektivare för verksamheter som shopping, resor, företagande och att kunna sköta sin ekonomi. Läs mer på
www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.