Malmöborna minst intresserade av nya betalningslösningar under julshoppingen

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2011, visar att endast var sjätte malmöbo (16 procent) skulle vilja betala sina julklappar i butiken genom att scanna mobilen i kassan. Av Sveriges tre största städer är Malmö den stad som visar minst intresse för att använda nya betalningslösningar. Sju av tio malmöbor (70 procent) betalar sina julklappar i butik med bankkort vilket är högre än både riksgenomsnittet (66 procent) och Stockholm (58 procent).

Stockholm, 13 december 2011
Vid en jämförelse med Stockholm och Göteborg är Malmö den storstad där intresset är minst för att använda nya betalningslösningar under julhandeln. Endast var sjätte malmöbo (16 procent) kan tänka sig att använda mobiltelefonen som betalningssätt vid köp av julklappar i butik. Detta är den lägsta noteringen när man jämför med invånarna i de övriga storstäderna, Stockholm (33 procent) och Göteborg (18 procent).

Google Wallet är ett nytt betalsätt där du använder mobilen och scannar i kassan. Skulle du vilja betala dina julklappar med mobilen i butik? Sthlm Göteborg Malmö
Ja, det vore smidigt 17 % 7 % 9 %
Ja, kanske om det vore säkert 16 % 11 % 7 %
Nej, jag föredrar att betala med kort 43 % 53 % 53 %
Nej, jag föredrar att betala med kontanter 16 % 20 % 23 %

En av tre stockholmare (33 procent) kan tänka sig att använda mobilen för att köpa julklappar i butik, vilket gör dem till de mest positivt inställda till betalningssättet i hela landet. Bland svenskarna i allmänhet är det närmare en av fem personer (17 procent) som kan tänka sig att betala med mobilen. Gällande viljan att betala med mobilen är det inga större skillnader om man jämför Malmö med riksgenomsnittet.

Google Wallet är ett nytt betalsätt där du använder mobilen och scannar i kassan. Skulle du vilja betala dina julklappar med mobilen i butik? Sverige Män Kvinnor
Ja, det vore smidigt 8 % 12 % 5 %
Ja, kanske om det vore säkert 9 % 9 % 10 %
Nej, jag föredrar att betala med kort 51 % 52 % 45 %
Nej, jag föredrar att betala med kontanter 20 % 20 % 19 %
Tveksam, vet ej 4 % 4 % 4 %

Malmöbor betalar helst med bankkort

Bankkort är det populäraste betalningssättet i Malmö, sju av tio malmöbor (70 procent) betalar sina julklappar i butiken med bankkort. När det kommer till att betala med kreditkort är stockholmarna överlägsen etta. Var sjätte invånare i Stockholm (16 procent) använder kreditkortet i butik för att betala sina julklappar. I Malmö och Göteborg är de siffrorna sju respektive fyra procent.

När du handlar julklappar i butik, vilket betalningssätt använder du helst? Sthlm Göteborg Malmö Sverige
Jag betalar helst med bankkort 58 % 74 % 70 % 66 %
Jag betalar helst med kreditkort 16 % 4 % 7 % 7 %
Jag betalar helst med kontanter 16 % 16 % 17 % 19 %

Robert Carlsson, presskontakt för MasterCard

Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2011. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste betalningsprocessnätverk, och ansluter konsumenter, finansiella institut, handlare, regeringar och företag i mer än 210 länder. MasterCards produkter och lösningar gör den vardagliga handeln enklare, säkrare och effektivare för verksamheter som shopping, resor, företagande och att kunna sköta sin ekonomi. Läs mer på
www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.