Män åker oftare på semester för andras skull

Stockholm, 5 juli 2012: Att uppleva saker och koppla av är det viktigaste för svenskarna på semestern. Samtidigt åker män i mycket högre grad än kvinnor på semester för andras skull, visar MasterCards årliga konsumtionsindex.

I undersökningen, som är genomförd av undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av MasterCard, uppger 1 av 4 män att de åker på semester för att deras partner eller barn vill det, eller för att alla andra gör det. Motsvarande siffra för kvinnor är enbart 8 procent.

Årets konsumtionsindex visar också att ännu fler svenskar nu väljer att betala med kort. 82 procent av svenskarna svarar att de föredrar att använda betal- eller kreditkort när de handlar. Motsvarande siffra förra året var 76 procent.

"Svenskar är i världstoppen när det kommer till kortanvändning, både vad det gäller kvinnor och män. Den enda riktiga skillnaden är att kvinnor i större utsträckning föredrar kort som är knutna till ett bankkonto där pengarna dras direkt, medan flera män använder kreditkort", säger Fred Conrads, vd för MasterCard i Norden och Baltikum.

Stockholmarna är de flitigaste kortanvändarna. Hela 87 procent av invånarna i huvudstaden föredrar att betala med kort. Samma grupp är också den som är i störst behov av lite ombyte i vardagen. 55 procent av stockholmarna uppger att avkoppling är en viktig orsak till att de åker på semester, betydligt fler än utanför storstadsregionerna där siffran endast är 41 procent. MasterCards konsumtionsindex visar också att behovet av avkoppling på semestern är störst i åldersgruppen 18-34 år (52 procent), och sedan faller denna siffra successivt fram till pensionsåldern.

Avkoppling är dock inte huvudsyftet med semestern för svenskarna, det enskilt viktigaste är att uppleva saker. 7 av 10 svenskar anger ”uppleva saker” som den främsta anledning till att åka på semester. Viktigast är detta för göteborgarna, nästan 80 procent anger detta som en anledning att åka på semester. Göteborg är också den stad bland storstäderna där befolkningen är minst intresserad av att semestra för att koppla av, endast 46 procent. En liten grupp svenskar, 14 procent, uppger att de sällan eller aldrig åker på semester.

Enligt MasterCards konsumtionsindex anger 68 procent av svenskarna att de sparar pengar för att ha råd med semestern. 17 procent uppger att de inte gör av med mer pengar än vanligt på semestern eller att de använder sin semesterersättning. Det är väldigt få, enbart 1 procent, som uppger att de handlar på kredit, tar banklån, snabblån eller lånar av vänner eller familj för att få ihop sin semesterbudget.

"Vårt konsumtionsindex visar att svenskarna är bra på att planera sin semesterbudget i tid, att de har en förnuftig syn på sin egen ekonomi och en bra översikt över hur mycket pengar de kan spendera", säger MasterCards Fred Conrads.

Fakta från undersökningen

• 24 procent av männen svarar att de åker på semester för någon annans skull
  • 82 procent av svenskarna föredrar att betala med kort
  • Svenskar över 65 år är mest benägna att använda kreditkort, 22 procent
  • 7 av 10 svenskar åker på semester för att uppleva saker
  • 76 procent av kvinnorna svarar att de helst betalar med kort som är kopplat till bankkontot där pengarna dras direkt
  • 15 procent av de svenska männen uppger att de sällan eller aldrig åker på semester
  • 12 procent av svenskarna mellan 18-34 år åker på semester för att deras partner vill det
  • Endast 17 procent av svenskar över 65 år föredrar att betala med kontanter

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd bland kvinnor och män i åldern 18 år och äldre under perioden 14 till 18 juni. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och geografisk hemvist. Totalt har 1017 personer genomfört den onlinebaserade undersökningen.

Frida Almgren, kommunikationschef MasterCard, Norden och Baltikum
Mail: frida_almgren@mastercard.com

MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt.
För mer information besök:
www.mastercard.se