• Mastercard/

MasterCard inleder samarbete med Ung Företagsamhet för att lansera ”Enterprise without borders”

Svenska elever lär sig hur man skapar en internationell verksamhet och tävlar om utmärkelser både nationellt och i Europa.

Stockholm, 18 november 2011

Från och med detta läsår, får gymnasieelever möjligheten att välja ”Enterprise without borders” inom programmet UF-företagande, som organiseras av Ung Företagsamhet. UF har inlett ett samarbete med MasterCard för att ta konceptet, som redan är verksamt i andra europeiska länder, till Sverige.

Gymnasieelever som deltar i "Enterprise without borders" får starta, driva och avveckla ett företag under ett läsår. De får lära sig hur man bygger en affärsplan, anskaffar kapital, producerar en produkt eller tjänst, marknadsför och säljer produkten eller tjänsten och samtidigt arbetar tillsammans med elever i andra länder. Eleverna kommer att tävla mot andra UF-företag från hela Sverige, där de bästa bidragen går vidare till den europeiska finalen i Zürich, Schweiz.

”Genom att bli partner med Ung Företagsamhet kan vi på MasterCard dela med oss av kunskap och erfarenhet från hela världen samt bidra med lokal kännedom. Vi är mycket stolta över att lansera ”Enterprise without borders” tillsammans med UF och stödja unga svenskar att skapa sitt första internationella företag. Att göra affärer över gränserna ger ungdomar kontakt med andra marknader och andra kulturer - något som de säkerligen kommer att dra nytta av när de avslutar sina gymnasiestudier,”säger Frederic Conrads, General Manager för MasterCard i Norden och Baltikum.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation som är verksam i skolor runt hela Sverige. Organisationen utbildar unga människor att bli mer företagsamma och därmed bidra till att skapa fler företag i Sverige. UF-företagande ger ungdomar en plattform för att utveckla kreativitet, tro på sig själva och våga bli entreprenörer. Under det föregående läsåret 2010/2011 deltog 19 820 elever från 567 gymnasieskolor i UF-företagande som skapade 6245 elevföretag.

”Vi känner att MasterCard förstår våra prioriteringar och värderingar samtidigt som vi är mycket nöjda med partnerskapet och projektet "Enterprise without borders". MasterCards kunskap och tillskott kommer att ha stor betydelse för vår organisation och för själva projektet", säger Anna Skiöldebrand Berg, tf VD på Ung Företagsamhet.

(För mer information om UF och ”Enterprise without borders”, vänligen besök: http://www.ungforetagsamhet.se/’tillsammans-med-ung-företagsamhet-skapar-mastercard-förutsättningar-för-att-ta-uf-företagandet-till)

För mer information, vänligen kontakta;

Robert Carlsson, Presskontakt MasterCard,

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag som driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser. MasterCard finns till för konsumenter, finansiella institut, handlare, näringsliv och offentlig förvaltning i mer än 210 länder världen över. MasterCards produkter och lösningar bidrar till att vardagshandeln blir enklare, säkrare och effektivare såväl för den enskilda konsumenten som för en rad olika verksamheter till exempel shopping, resor och företagande. . Läs mer på
www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.