MasterCard introducerar MasterPass – ny digital betalningslösning

MasterPass gör det smidigare för konsumenter att betala online och i butik

För att twittra om nyheten, kopiera och klistra in http://bit.ly/XpDhd1 på ditt twitterkonto med hashtag  #MasterCard och #MWCashless

Barcelona, 25 februari, 2013 – MasterCard introducerar idag MasterPass Mobile World Congress. MasterPass är en digital betalningslösning som ger konsumenter möjligheten att betala online eller i butik på det sätt som passar deras behov bäst genom ett klick, en svepning eller med hjälp av kontaktlös teknik.

"Varje digital enhet är på väg att bli en shoppingenhet.", säger Ed McLaughlin, globalt ansvarig för nya betalningslösningar på MasterCard. "MasterPass samlar alla olika betalningssätt, från traditionella plastkort till digitala plånböcker, och gör det därmed möjligt för konsumenter att betala på ett enkelt sätt var de än befinner sig.”

MasterPass är vidareutvecklingen av PayPass Wallet Services, som introducerades våren 2012 och som har testats hos vissa utvalda handlare och kortutgivare. Konsumenter världen över har nu möjligheten att registrera sig för tjänsten genom sina banker i Australien och Kanada i slutet av mars, och senare i vår i USA och under sommaren Storbritannien. Under 2013 kommer MasterPass också finnas tillgänglig på följande marknader världen över: Sverige, Belgien, Spanien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Brasilien, Kina och Singapore.

MasterPass innefattar:

• MasterPass checkout services – möjliggör för handlarna att på ett konsekvent sätt ta emot elektroniska betalningar, oavsett var konsumenten befinner sig. I butik stödjer MasterPass användningen av Near Field Communication-lösningar (NFC), QR-koder, taggar och mobila enheter som används i betalterminal. Vid onlineköp förenklar MasterPass shoppingupplevelsen genom att man inte behöver mata in detaljerad adress- och kortinformation vid varje enskilt köp.
  • MasterPass-connected wallets – tillåter banker, handlare och partners att kunna erbjuda sina egna digitala plånböcker. Konsumenter kan på ett säkert sätt lagra kortinformation, adressböcker och mycket mer i en säker molntjänst. Den digitala plånboken är öppen, vilket innebär att förutom MasterCard-kort, kan konsumenter använda andra betalkort, bankkort, kreditkort och förbetalda kort.
  • MasterPass value added services – berikar shoppingupplevelsen före, under och efter betalning. Dessa kommer att inkludera mer information som kontosaldon och realtidslarm, lojalitetsprogram, samt Priceless-erbjudanden och upplevelser.

“Nästa generations mest framgångsrika betalningsprodukt har i sin design tagit hänsyn till många olika intressenter och låter dem påverka användarupplevelsen för att passa deras affärsbehov och en dynamisk bransch. MasterPass har anammat framtidens designlösningar, samtidigt som den har de muskler som bara ett globalt nätverk kan erbjuda.” säger Patricia Hewitt, ansvarig för debitrådgivning på Mercator Advisory Group.

Flera svenska banker stödjer MasterPass

Sedan introduktionen av PayPass Wallet Services i maj 2012, har handlare och finansiella institutioner världen över fortsatt att stödja MasterCard och dess digitala betalningsstrategi. Nedan listade kortutgivare, handlare och partners stödjer idag MasterPass.

Finansinstitut: EnterCard, Handelsbanken, SEB Kort, Swedbank, BBVA Bank, BMO, BNLPOSitivity, BNL Italy, BNP Paribas Fortis Belgium, Banco Sabadell, Banco Santander, Banca Sella, Citi, Commonwealth Bank, Deutsche Bank Italy, European Merchant Services, EURO 6000, Fifth Third, International Caard Services Netherlands, Intesa Sanpaolo, Lake Trust Credit Union, ME Bank, NAB, Santander, SIA, TMG Financial Services, UniCredit and Westpac.

Handlare: AHL, American Airlines, Argos, Boots, Grocery Gateway, Harvey Norman, Hikingboots.com, JB Hi-Fi, LogiTRAVEL, Mediamarket Spa Italy, MLB Advanced Media, Park Avenue Coffee, Roses Only Group, Runningshoes.com, Vodafone Italy och Wintercheck Factory. Utöver dessa handlare, genom vårt arbete med betaltjänstleverantörer (PSP:s) och betalväxlar världen över, kommer MasterPass vara tillgängligt hos fler än 5900 handlare.

Tekniska partners: Adyen, Buckaroo, CQR, Cardinal Commerce, Cart32, CO-OP Financial Services, DataCash, Demandware, ICBA Bancard inc., Merchant Warrior, mFoundry, Moneris, OPENTECH.com, Paycorp Holdings, PSCU, Reply, Sage Pay, SIA, The Members Group, Usablenet och VeriFone Systems, Inc.

“Vi förstår hur viktigt det är att i alla kanaler, inklusive de digitala, nå ett globalt överensstämmande gällande acceptans, säkerhet och enkelhet. MasterPass ger oss möjligheten att kunna erbjuda våra kunder, kortinnehavare och handlare en omedelbar konkurrenskraftig lösning inom e-handel, som ger en bra grund för nya butikupplevelser. Santander Cards delar MasterCards vision för framtidens digitala betalningsmöjligheter och en värld som tar oss bortom kontanter, och vi ser fram emot att utveckla fördelarna med MasterPass på de marknader vi är verksamma med en global utrullning inom en snar framtid.”, säger Javier Herraiz, globalt ansvarig för innovation inom betalningar på Santander Cards.

En komplett lista över MasterCards tillkännagivanden från Mobile World Congress finns i vårt Digital Press Kit. Följ oss gärna på @mastercardSE för uppdateringar från mässan.

Frida Almgren, kommunikationschef MasterCard, Norden och Baltikum

Mail: frida_almgren@mastercard.com

MasterCard (NYSE:MA), www.mastercard.com, är ett teknikföretag verksamt inom industrin för globala betalningar. Vi driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handlare, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som shopping, resande, företagande och hanterande av ekonomin – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumererasenaste nytt.