Resor i julklapp mest populärt när julhandeln drar igång

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2010, har kartlagt svenskarnas shoppingbeteenden i jul. Undersökningen visar att fler unga konsumenter planerar att handla sina julklappar online samt att resor står högt i kurs när vi handlar våra julklappar.

Konsumtionsindexet 2010 visar att nytta fortfarande går före nöje när vi svenskar shoppar samt att vi fortfarande föredrar att planera våra inköp (71 procent jämfört med 74 procent förra året). Detta visar sig även vara sant när vi ska inhandla våra julklappar – en tredjedel av alla svenskar skriver nämligen listor på de julklappar de ska köpa. Hela 45 procent av alla kvinnor i åldern 50-64 skriver jullistor. Nästan en tredjedel av alla svenskar uppger även att de börjar handla sina julkappar månader i förväg.

Högutbildad betyder välplanerad

Ju mer högutbildade konsumenterna anser sig vara desto tidigare börjar de sin julshopping, 27 procent säger att de kommer börja tidigare i år än förra året, jämfört med riksgenomsnittet på 22 procent.  36  procent av alla män säger dock att de mer ofta spontanshoppar sina julklappar.

-          Som kortföretag är det viktigt för oss att veta hur svenska konsumenter beter sig i julhandeln eftersom det oftast är högt konsumtionsfokus då. Det är bra att ännu fler svenskar (från 49 procent förra året till 59 procent i år) i år känner sig trygga i julhandeln tack vare sitt säkra kort, säger Fred Conrads, MasterCards VD i Norden och Baltikum.

Webbshop eller i butik?

Undersökningen visar också att fler män än kvinnor kommer handla julklappar online i jul (12 procent jämfört med 7 procent). Samtidigt visar undersökningen att antalet unga i åldern 15-29 år har en större benägenhet att handla julklappar online (26 procent män och 11 procent kvinnor). Var tredje ung svensk (35 procent) i åldern 15-29 planerar också att köpa fler julklappar i år, jämfört med riksgenomsnittet på 13 procent.

Presentkort och kuponger är fortfarande populära i julhandeln, nästan tre av fyra av oss svenskar (71 procent) kommer använda fler eller lika många som under förra årets julhandel. 67 procent uppger att de tänker spendera lika mycket på julkappar i år som förra året, endast en av tio säger att de ska spendera mera.

Önskelistan – detta kommer svensken öka sin konsumtion mest av i jul

1 Fritidsnöjen  26 %
2 Semesterresor  23 %
3 Möbler/inredning  19 %
4 Sportutrustning  16 %
5 Elektronikprylar/kläder  15 %

Shoppingtoppen – då shoppar svensken

1 I vardagssituationer när jag går på stan 49 %
2 Inför jul och högtidsdagar 28 %
3 När det är rea 22 %
4 På semestern 10 %
5 Online – när jag surfar på nätet 9 %

Korttoppen – därför använder svensken hellre kort

1 Smidigt att inte behöva hantera kontanter 69 %
2 Det går snabbt 38 %
3 Skapar kontroll över utgifterna 36 %
4 Det är säkert 33 %
5 Lättare att överblicka än kontanter 29 %

Vilken julklappshandlare är svensken?

1 Skriver julklappslistor och följer dem slaviskt 33 %
2 Spontanshoppar julklappar när man väl är på stan 29 %
3 Skriver listor men kommer sällan hem med vad de tänkt köpa 14 %

Så julhandlar vi olika i Sverige

Smålänningar följer sina julklappslistor slaviskt (46 procent), jämfört med riksgenomsnittet på 33 procent.I Skåne gillar 36 procent att spontanshoppa, jämfört med 29 procent i resten av landet.

Spendera mer i år jämfört med förra året?

I Småland och Kalmar kommer man spendera mer pengar på julklappar i år jämfört med resten av Sverige. I Småland säger 20 procent, och i Kalmar säger 36 procent att de kommer spendera mer pengar i år, att jämföra med riksgenomsnittet på elva procent.Stockholmarna är pigga på att köpa julklappar online. I år säger tolv procent att de kommer köpa mer julklappar online i år än förra året, att jämföra med riksgenomsnittet på sex procent.

När shoppar man mest?

I Skåne är man speciellt pigg på onlineshopping. Hela tolv procent säger att detta är det vanligaste shoppingtillfället, jämföra med nio procent som är riksgenomsnittet. Detta är en trend som håller i sig från förra året, då sa sju procent av svenskarna sa att de oftast shoppade online.Göteborgare shoppar i vardagssituationer – 62 procent anger detta som det vanligaste skälet, jämfört med 49 procent som är riksgenomsnittet. Detta är dock en markant skillnad från förra året, då sa 41 procent av Göteborgarna att de oftast shoppade i vardagssituationer.

Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2010. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

Caroline Hirsch, presskontakt för MasterCard

caroline.hirsch@bm.com

Om MasterCard Europe

MasterCard Europe skräddarsyr och tillhandahåller innovativa lösningar och tjänster till banker och finansbolag och underlättar med sin verksamhet både betalningar och transaktioner. MasterCard fokuserar på snabbhet, säkerhet och smidighet för både företag och konsumenter och skapar samtidigt nya möjligheter som gynnar den globala handeln.

MasterCards verksamhet omfattar tre områden; franchise av kortutgivning och inlösen, processing för betalningstransaktioner samt konsultverksamhet. Under ett år genomförs ca 21 miljarder betalningstransaktioner. Varumärkesportföljen inkluderar MasterCard ®, Maestro ® och Cirrus ® och förser konsumenter och företag med betalningslösningar i fler än 210 länder runtom i världen. För mer information, besök www.mastercardworldwide.comeller www.mastercard.se