Resor och upplevelser är årets julklapp om svenskarna själva får välja

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2011, visar att det inte alls är en matkasse som är årets julklapp. Det är snarare resor och upplevelse som den svenska befolkningen helst vill ha. Samtidigt visar undersökningen att fler svenskar köper sina julklappar tidigare i år än 2010.

Stockholm, 22 november 2011
Enligt MasterCards Konsumtionsindex 2011 vill närmare två av fem svenskar (37 procent) helst ha en resa eller upplevelse i julklapp. Nästan hälften (45 procent) av de tillfrågade kvinnorna har en resa eller en upplevelse högst upp på sina önskelistor. Mer än en tredjedel (34 %) av de tillfrågade kvinnorna mellan 15-29 år önskar sig en resa medan en av tre kvinnor (33 %) mellan 30-49 föredrar att få en upplevelse. Bland männen är det prylar och teknik (19 procent) som är den populäraste julklappen.

- MasterCard Konsumtionsindex är ett väldigt bra sätt för oss på MasterCard att se trender och konsumtionsbeteende i samband med julhandeln. Det är väldigt intressant att se om och hur diverse frågor skiljer sig mellan olika städer, kön och åldersgrupper. Något som tycks vara återkommande är att svenskar, i allmänhet, önskar sig resor och upplevelser i julklapp, säger Fred Conrads, VD för MasterCard Norden och Baltikum.

Vad vill du helst ha i julklapp? Sverige Män Kvinnor
Upplevelser 21 % 16 % 25 %
Resor 16 % 12 % 20 %
Presentkort 14 % 12 % 16 %
Prylar och teknik 13 % 19 % 6 %
Annat 12 % 13 % 11 %
Ingenting 12 % 12 % 12 %
Kläder 9 % 9 % 8 %
Tveksam, vet ej 4 % 6 % 3 %

Bättre framförhållning på årets julshopping
Svenskarna, och i synnerhet svenska kvinnor, har bättre framförhållning i år när det kommer till att inhandla sina julklappar, i jämförelse med förra året. Närmare en av fem (17 procent) uppgav att de redan köpt julklapparna i jämförelse med 2010 då endast fyra procent hade handlat sina julklappar vid den här tidspunkten. Undersökningen visar också att kvinnor köper sina julklappar tidigare än män. Nästan var femte kvinna (19 procent) har redan köpt de flesta julklapparna, jämfört med 15 procent bland männen.

MasterCard Konsumtionsindex 2011 har även gjorts i Danmark och i jämförelse med våra danska grannar är svensken ute i julhandeln avsevärt mycket tidigare.17 procent av svenskarna hade redan köpt de flesta julklapparna när undersökningen gjordes i oktober, jämfört med endast 7 procent av danskarna. Flest julklappar köps dock i december, i både Sverige och Danmark.

När planerar du att börja handla dina julklappar i år?
Sverige Danmark
Jag har redan köpt de flesta av mina julklappar 17 % 7 %
Under december månad 40 % 40 %
Någon vecka innan julafton 13 % 4 %
I november 12 % 37 %
Jag kommer inte handla några julklappar i år 9 % 4 %

Robert Carlsson, presskontakt för MasterCard

Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2011. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag som driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser. MasterCard finns till för konsumenter, finansiella institut, handlare, näringsliv och offentlig förvaltning i mer än 210 länder världen över. MasterCards produkter och lösningar bidrar till att vardagshandeln blir enklare, säkrare och effektivare såväl för den enskilda konsumenten som för en rad olika verksamheter till exempel shopping, resor och företagande.  Läs mer på www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.