Säkerhet i fokus när svensken går på semester

Sommaren är här och semestern närmar sig med stormsteg. Nu ska vi unna oss och passa på att njuta av sol, familj och ledighet. Men trots att majoriteten av svenskarna gärna unnar sig mer än vanligt under sommarsemestern är det inte utan att lägga upp en budget och värna om sin ekonomiska säkerhet, enligt MasterCards Konsumtionsindex 2010.

Enligt MasterCards Konsumtionsindex 2010 unnar sig svenskarna gärna mer än vanligt när det är semester (71 procent) och över hälften (60 procent) menar att de blir mer generösa mot vänner och familj. En tredjedel (32 procent) unnar sig mer fritidsnöjen som restaurangbesök eller sportevenemang och 45 procent menar att de under sommaren kommer att tillbringa mestadels av sin semester på annan ort.

Högre konsumtion är ett faktum, men bara på ett villkor – att man känner sig säker och har koll på sina utgifter.

Vad är säker shopping för svensken?
Hälften av alla svenskar (50 procent) lägger upp en semesterbudget och över hälften (55 procent) säger att de tycker att kortbetalning är smidigt. Dels för att man inte behöver hantera kontanter men även för att det är ett sätt att hålla koll på utgifterna.

Utomlands känns det extra viktigt med trygga betalningar. 37 procent av männen och 29 procent av kvinnorna menar att de använder sitt bank- eller kreditkort mest och endast växlar in en liten summa pengar till rätt valuta.

– Svenskarnas shoppingbeteende blir allt mer ansvarsfullt och välplanerat. Undersökningen visar även att ett stort antal svenskar använder sina bank- och kreditkort vid betalning både hemma och på resande fot, säger Fred Conrads, General Manager för MasterCard i Norden.

Redan 2009 såg MasterCard i Konsumtionsindex att konsumenterna uppfattar sig själva som välplanerade och sparsamma, och framför allt att de shoppade av nyttoskäl. Hela 82 procent av kvinnorna och 66 procent av männen i undersökningen angav då att den främsta anledningen att ta en shoppingtur var att man verkligen behövde något. Men på semestern är det lite annorlunda och oplanerade småutgifter på nya orter kan ge upphov till extra mycket stress kring pengahantering och betalningsmetoder och då är det viktigt för svensken att känna sig trygg.

– MasterCard arbetar kontinuerligt med att möta konsumenternas behov att kunna betala snabbare, enklare och säkrare, säger Fred Conrads.

Shoppingtoppen – detta shoppar svensken mer av under semestern

1. Semesterresor 34 %
2. Fritidsnöjen så som restaurangbesök, biobesök, idrott 32 %
3. Möbler och inredning 19 %
4. Kläder 18 %
5. Sportutrustning 16 %
6. Elektronik 12 %
7. Skönhetsprodukter 7 %
8. Film och musik 4 %

Undersökningen genomfördes av Sifo i form av telefonintervjuer under perioden 20 maj- 2 juni. Totalt besvarades undersökningen av 1000 svenskar i åldersgruppen 15 år och uppåt. Urvalet av respondenter baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder, civiltillstånd och geografisk bostadsort.

Caroline Hirsch, presskontakt för MasterCard

caroline.hirsch@bm.com

Om MasterCard Europe
MasterCard Europe gör det möjligt för europeiska kunder och konsumenter att dra nytta av MasterCards ledande betalningstjänster globalt och skapar samtidigt nya möjligheter kontinuerligt som gynnar den globala handeln. MasterCard utgör den kritiska länken och håller ihop den ekonomiska kedjan mellan finansiella institutioner, banker, företag, kortkunder och handlare över hela världen. MasterCard agerar inom tre olika områden på marknaden, genom franchise av kort, som nätverksoperatör för betalningstransaktioner samt som rådgivare. Genom franchising utvecklar och erbjuder MasterCard innovativa betalningslösningar. Under ett år genomförs 21 miljarder betalningstransaktioner. Med branschledande analytiker- och konsulttjänster agerar MasterCard rådgivare till finansiella institut, kunder och handlare. Genom varumärkesportföljen - som inkluderar MasterCard ®, Maestro ® och Cirrus ® - förser MasterCard konsumenter och företag med betalningslösningar i över 210 länder runt om i världen. För mer information, besök gärna www.mastercardworldwide.com eller www.mastercard.com/se