Stockholmarna spenderar minst på julklappar bland storstäderna

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2011, visar att stockholmarna är de storstadsbor som kommer spendera minst pengar på julklappar i år.

Stockholm, 8 december 2011
Enligt undersökningen är stockholmarna, i jämförelse med malmöborna och göteborgarna, dem som kommer att spendera minst pengar på julklappar i år. Hela tio procent av stockholmarna planerar att spendera mellan 0 och 500 kronor på julklappar vilket skiljer sig mycket från Malmö (6 procent) och Göteborg (3 procent). Andelen personer som kommer att spendera upp till 10 000 kr är minst i Stockholm och Göteborg (Stockholm 12 procent, Göteborg 12 procent, Malmö 15 procent).

Hur mycket pengar planerar du att spendera på julklappar i år? Sthlm Göteborg Malmö
0-500 kr 10 % 3 % 6 %
501-1000 kr 10 % 13 % 16 %
1001-3000 kr 34 % 39 % 28 %
3001-5000 kr 19 % 18 % 24 %
5001–10000 kr 12 % 12 % 15 %
10001–15000 kr 1 % 2 % -
15001- kr 1 % 1 % 1 %

Om man jämför stockholmarna med riksgenomsnittet finner man ett par skillnader gällande julshoppingen. Stockholmarna ligger över riksgenomsnittet när det kommer till att spendera upp till 500 kronor. I hela landet kommer närmare var sjätte person (15 procent) spendera mellan 500 och 1000 kronor på julklappar, medan det är en av tio stockholmare (10 procent) som planerar att spendera samma summa.

Hur mycket pengar planerar du att spendera på julklappar i år? Sverige Män Kvinnor
0-500 kr 5 % 7 % 2 %
501-1000 kr 15 % 16 % 14 %
1001-3000 kr 34 % 30 % 38 %
3001-5000 kr 20 % 17 % 22 %
5001–10000 kr 11 % 11 % 11 %
10001–15000 kr 2 % 3 % 1 %
15001- kr 1 % 1 % 1 %

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste betalningsprocessnätverk, ansluter konsumenter, finansiella institut, handlare, regeringar och företag i mer än 210 länder. MasterCards produkter och lösningar gör den vardagliga handeln enklare, säkrare och effektivare för verksamheter som shopping, resor, företagande och att kunna sköta sin ekonomi. Läs mer på www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.