Var femte svensk vill betala julklapparna med mobilen

MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2011, visar att närmare var femte svensk (17 procent) skulle vilja betala klapparna de köper i butik genom att scanna mobilen i kassan. Undersökningen visar också att stockholmarna (33 procent) är mest mottagliga för den nya generationens betalningslösningar i hela landet.

Stockholm, 13 december 2011
MasterCard Konsumtionsindex 2011 visar att intresset för de mobila betalningslösningarna ökar. Svenskarna känner sig inte helt främmande inför att betala sina julklappar i butik genom att scanna mobiltelefonen i kassan. Närmare var femte svensk (17 procent) anger att de skulle vilja betala julklapparna med mobilen i butik. Mer än varannan svensk (51 procent) använder dock helst kortet när de betalar julklapparna i butik.

Google Wallet är ett nytt betalsätt där man scannar mobilen för att betala i kassan. Skulle du vilja betala dina julklappar med mobilen i butik? Sverige Män Kvinnor
Ja, det vore smidigt 8 % 12 % 5 %
Ja, kanske om det vore säkert 9 % 9 % 10 %
Nej, jag föredrar att betala med kort 51 % 52 % 45 %
Nej, jag föredrar att betala med kontanter 20 % 20 % 19 %
Tveksam, vet ej 4 % 4 % 4 %

I landets tre största städer visar stockholmarna ett överlägset intresse att vilja betala med sin mobiltelefon. Var tredje stockholmare (33 procent) kan tänka sig att betala sina julklappar med mobiltelefonen, medan knappt var femte göteborgare (18 procent) och var sjätte malmöbo (16 procent) tycker att det skulle vara ett intressant alternativ.

Google Wallet är ett nytt betalsätt där man scannar mobilen för att betala i kassan. Skulle du vilja betala dina julklappar med mobilen i butik? Sthlm Göteborg Malmö
Ja, det vore smidigt 17 % 7 % 9 %
Ja, kanske om det vore säkert 16 % 11 % 7 %
Nej, jag föredrar att betala med kort 43 % 53 % 53 %
Nej, jag föredrar att betala med kontanter 16 % 20 % 23 %
Tveksam, vet ej 6 % 7 % 5 %

Bankkorten är fortfarande vanligast

Undersökningen visar att bankkortet fortfarande är det vanligaste sättet att betala sina julklappar med. Två av tre svenskar (66 procent) betalar med bankkort i butik när julklapparna inhandlas. Svenska kvinnor (72 procent) är flitigare på att använda bankkorten än männen (60 procent) när klapparna betalas.

När du handlar julklappar i butik, vilket betalningssätt använder du helst? Sverige Män Kvinnor
Jag betalar helst med bankkort 66 % 60 % 72 %
Jag betalar helst med kreditkort 7 % 9 % 5 %
Jag betalar helst med kontanter 19 % 21 % 17 %
Jag använder mitt bankkort för mindre utgifter och mitt kreditkort för större utgifter 2 % 2 % 1 %
Jag handlar inga julklappar i butik 4 % 4 % 5 %

MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste betalningsprocessnätverk, ansluter konsumenter, finansiella institut, handlare, regeringar och företag i mer än 210 länder. MasterCards produkter och lösningar gör den vardagliga handeln enklare, säkrare och effektivare för verksamheter som shopping, resor, företagande och att kunna sköta sin ekonomi. Läs mer på
www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.