Nobelgästerna möts av nytt koppartak på stadshuset

Just nu pågår en större upprustning av taket på Stockholms stadshus. Som underlag för det nya koppartaket används Mataki Haloten Steel, en ny produkt som utvecklats i samarbete med plåtbranschen. Renoveringen ska vara klar till Nobelfesten i december.

Drygt 90 år efter att Stockholms stadshus invigdes är det dags att förnya taket. Stockholms stads fastighetskontor har handlat upp ett projekt som omfattar omläggning av takfallet mot Hantverkargatan, inklusive nedre delen av ett torn samt en skorsten. Totalt rör det sig om cirka 1200 kvadratmeter kopparplåt som ska bytas ut. I bygghandlingarna har Roslagens plåtkonsult föreskrivit att Mataki Haloten Steel ska användas som underlagstäckning för det nya taket.
– Finessen med Mataki Haloten Steel är att den inte lämnar några fula avtryck i kopparplåten. Det beror på att överlappsskarvarna är mycket tunnare än på traditionell byggpapp, vilket har stor betydelse för det estetiska resultatet. Jag har själv jobbat som plåtslagare i 30 år och önskar att den här produkten hade uppfunnits tidigare. Vi kommer garanterat att föreskriva Mataki Haloten Steel i fler projekt, säger Jimmy Olsson, plåtkonsult och besiktningsman på Roslagens plåtkonsult.

Stockholms stadshus tillhör Sveriges främsta byggnadsverk i nationalromantisk stil. Då byggnaden har ett stort kulturhistoriskt värde ska renoveringen bevara och återskapa det ursprungliga utförandet. Takentreprenören LW Sverige AB har stor erfarenhet av gamla koppartak genom exempelvis renoveringar av kungliga Myntverket och Oscarsteatern i Stockholm.
– Det är en ära att få vara med och renovera stadshuset. Logistiken är en stor utmaning i detta projekt med tanke på det centrala läget och alla turister. Här gäller det att hitta på kreativa lösningar. Materialleveranser och kranlyft görs exempelvis före klockan sex på morgonen. Eftersom det inte finns någon naturlig plats att förvara material så har vi byggt en plattform för detta ändamål uppe på byggnadsställningen, säger Linda Wållgren, projektledare hos LW Sverige.

Taket är väldigt brant så entreprenören har tillverkat specialstegar för att plåtslagarna ska kunna arbeta säkert och effektivt. De börjar med att riva det gamla taket. Därefter lägger de på ny masonit och underlagstäckning. Till sist monteras den nya kopparplåten. Falsning, lödning och glödning görs på plats. Projektet startade i april 2015 och ska vara klart till Nobelfesten den 10 december.

– När vi började arbetet var det endast 3-4 grader i luften vilket kan medföra att vanlig underlagspapp stelnar och spricker. Mataki Haloten Steel är elastisk och smidig att jobba med även vid låga temperaturer. Den sandfria ytan ger bra fotfäste. Man slipper oroa sig för sand som blåser omkring på taket och riskerar att repa plåten, säger Dandy Wolff, arbetsledare hos LW Sverige.

Mataki Haloten Steel har utvecklats i nära samarbete med plåtbranschen och lanserades i början av 2015.
– Produkten har fått ett positivt mottagande tack vare dess tekniska egenskaper och höga kvalitet. Vi har fått bekräftelse på att den ligger rätt i tiden och uppfyller användarnas behov, säger Eric Henningsson, produktchef Mataki.

För att det ursprungliga koppartaket på stadshuset skulle bli verklighet krävdes en insamling bland stockholmarna. Cirka 3000 personer ställde upp och varje kopparplatta kostade 25 kronor. Namnen på alla som hjälpte till finns dokumenterade i stadshuset. De sponsrade kopparplattorna är stämplade och numrerade. I samband med takrenoveringen återanvänds en del av de gamla plattorna för täckning av skorsten och torn, medan övriga sparas som ett historiskt dokument.

---------------------------------------------------------------------------

Fakta Stockholms stadshus

Stockholms stadshus ritades av arkitekten Ragnar Östberg och invigdes på midsommarafton 1923. Byggnaden består av cirka åtta miljoner tegelstenar och räknas som ett av landets främsta exempel på nationalromantisk byggnadsstil. Stadshuset är ett populärt turistmål som rymmer ståtliga festsalar och unika konstverk. Det är även arbetsplats för omkring 200 av Stockholms politiker och tjänstemän. Det 106 meter höga stadshustornet är ett välkänt landmärke med det svenska riksvapnet tre kronor i toppen.

Produktfakta Mataki Haloten Steel

Storlek: 1x12 m
Vikt: 1800 gr/m²
Rullvikt: 21,6 kg
Stomme: Polyester
Öppentid: 12 månader
Minsta taklutning: 3°

Eric Henningsson, produktchef Mataki
eric.henningsson@nordicwaterproofing.com

Mataki utvecklar, tillverkar och säljer olika tätskiktslösningar för byggnader och anläggningar. Produkterna är anpassade för svenskt klimat och svenska byggnormer. Målet är att erbjuda marknadens främsta produkter för att skydda byggnader från fukt och vatten. Mataki är en del av Nordic Waterproofing. Huvudkontor, produktion och lager finns i Höganäs. http://mataki.se

Vi kommer garanterat att föreskriva Mataki Haloten Steel i fler projekt.
Jimmy Olsson, plåtkonsult och besiktningsman på Roslagens plåtkonsult