Dejting på gymmet alltmer hett

Svenska singlar gillar att träna och leva hälsosamt, det framkommer i en undersökning gjord på uppdrag av Match. Undersökningen visar också att börjar bli accepterat att flörta på gymmet. Hela 8 av 10 singlar tycker att det är ok och 30 procent anger att de provat på. Detta ligger i linje med Matchs genomgång av preferenser hos deras medlemmar, som visar att singlarnas drömdejt tränar 3-4 gånger i veckan, äter hälsosamt och dricker måttligt. Kanske är det så att gymmet är på väg att bli den nya krogen för svenska singlar?

Intresset för träning och hälsa har spridit som en löpeld de senaste åren och enligt Europabarometern är svenskarna Europas mest tränande folk. Trenden märks också bland svenska singlar, i en nyligen genomförd undersökning från Match framkommer det att 67 procent av deras medlemmar tränar regelbundet. Många som tränar fokuserar på att bygga muskler eller gå ner i vikt, men de allra flesta av de drygt 4000 svarande i Match undersökning, 76 procent, uppger faktiskt att de tränar för att leva ett friskare och längre liv. Drygt hälften, 52 procent, tränar för att bli attraktiv för en potentiell dejt.  Det stora hälsointresset kan också vara en förklaring till att gymmet ser ut att bli den nya, heta dejtingscenen.

– Det finns många fördelar med att träna tillsammans med någon annan, förutom att det är mer effektivt är det också roligare. Dessutom är det ju lite av en "ice-breaker" när man gör något fysiskt första gången man ses och man har ofta nära till skratt. Det är verkligen ett sätt att lära känna varandra på och ha roligt tillsammans, säger Madelinn Fernandez på Tauff Training, som märkt av ett ökat intresse för partnerträning.

För att erbjuda fler sätt för singlar i Sverige att umgås har Match inlett ett samarbete med just Tauff Training, och deras träningskoncept Tauff. Träningsformen erbjuder ett dopaminfyllt pass, där man genom parövningar utmanar både konditionen, styrkan och uthålligheten hos deltagarna.

– Träning och dejting är en utmärkt kombination och vi rekommenderar verkligen svenska singlar att våga göra något aktivt och svettigt på dejten. Det är ett bra sätt att lära sig mer om varandra än vad som kommer fram över ett glas på krogen. Vår förhoppning är att genom vårt samarbete få fler att våga ta steget, säger Robin Goncalves, pressansvarig på Match.

83 procent av de tillfrågade i Matchs undersökning tycker att det är ok att flörta på gymmet, men trots det är det väldigt få singlar som vågar söka kontakt med andra när de tränar. Endast två procent av de svarande uppger att de flörtar regelbundet när de tränar.  En tredjedel säger att de flörtat någon gång.

Även de sökpreferenser som Matchs tiotusentals svenska medlemmar angett när de registrerade sig på dejtingtjänsten, visar att träning och hälsa är två viktiga parametrar i jakten på en partner. Idealpartnern tränar 3-4 gånger i veckan, äter hälsosamt och dricker måttligt, visar en genomgång.

Madelinns fem bästa tips på hur man kommer igång med träningen

1. Våga prova något nytt! Att testa en ny träningsform kan verkligen ge dig den kick du behöver för att hitta motivationen.
  2. Gå in med ett öppet sinne - ha kul! Visst kan det kännas skrämmande att prova på att köra ett svettigt danspass när du är stel som en pinne, men vad gör egentligen det om du har roligt? Släpp loss och prova på något oväntat - vi lovar att det är värt det!
  3. Träning är för ALLA! Alla har vi varit nybörjare någon gång, så var inte rädd för att fråga eller be om hjälp. Se din träning som ett nytt sätt att träffa nya vänner och bekantskaper.
  4. Kolla vad dina vänner, kollegor, släktingar tränar - haka på till något av deras ställen och kör ett pass.
  5. Träna tillsammans med någon annan! Det finns många fördelar med att träna tillsammans med någon annan. Först och främst tar man ut sig mycket mer och man får mer pepp och energi. Vid beröring skapas också lyckohormonet oxytocin som gör att vi känner oss lugna och lyckliga - bara en sådan sak!

För mer information, kontakta gärna;
Robin Goncalves, Pressansvarig Match.com
robin.goncalves@eu.match.com

Madelinn Fernandez, Tauff
madelinnfernandez@hotmail.com

Om Match undersökningen

Undersökningen genomfördes genom utskick till Match svenska medlemmar i Januari 2016. 4190 medlemmar på Match svarade på undersökningen.

Tabeller

Tränar du regelbundet?  Svar
Ja 67,40%
Nej 32,60%

Flörtar du på gymmet eller på löprundan?  Svar
Ja, det har hänt 30,21 %
Ja, regelbundet 1,76 %
Nej, ingen flörtar med mig heller 48,23 %
Nej, folk försöker flörta med mig regelbundet däremot 2,08 %
Nej, det har hänt att folk flörtat med mig däremot 17,73 %

Är det ok att flörta på gymmet?  Svar
Ja, självklart! 83,68 %
Nej, på gymmet ska man träna! 16,32 %

Hur väl stämmer detta påstående Stämmer inte alls  Stämmer något Stämmer väl Stämmer mycket väl
Jag tränar för att leva friskare och längre 6.52 % 17.32 % 32.37 % 43.80 %
Jag tränar för att se bättre ut 13.08 % 31.28 % 34.33 % 21.30 %
Jag tränar för att bli starkare, snabbare och/uthålligare 9.55 % 23.42 % 37.21% 29.82 %
Jag tror träning gör mig mer attraktiv för en potentiell dejt 15.00 % 32.65 % 33.89 % 18.47 %

Om Match.com
Match.com grundades 1995 och har funnits i norden sedan 2002. Vi finns i 25 länder och erbjuder våra medlemmar det bästa sättet att träffa en nya människor. Cirka 118 000* Svenskar över 18 år är idag i ett förhållande med någon de angett att de mött genom oss.  Match.com Sverige, med kontor Stockholm, är en del av IAC– En internationell marknadsledande koncern inom onlinebranschen, med över 50 olika varumärken. För mer info besök www.match.se.

*Data baserad på extrapolering av en Ipsos ASI-undersökning genomförd 15-23 jan 2015, bland ett representativt urval av 2000 personer 18 till 65 i Sverige, detta har kombinerats med den totala populationen ur åldersgruppen (Eurostat 2013)

Taggar: