Långsamt Internet stoppar kärleken i glesbygd

- Match.com kräver utbyggt bredband

Infrastrukturminister Åsa Torstensson besöker i dag dejtingsajten Match.com. Torstensson vill lära sig mer om de mest spännande tillämpningarna på Internet. Match.com framför samtidigt krav på utökat bredband i glesbygd.

– Det är dags att även glesbygden får nätdejting på allvar. Vi ser att långsamma modem sätter stopp för kärleken. Det tar för lång tid att ladda ned bilder och profiler, vilket gör Amors pilar onödigt trubbiga. Detta drabbar särskilt singlar över femtio i glesbygd som just upptäckt fördelarna med nätdejting, men som inte fullt ut kan ta del av dem, säger Johan Siwers, VD Match.com.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson tog själv initiativ till sitt besök på företaget för att lära sig mer om nätdejtning och hur branschen utnyttjar Internet.

Nätdejtning som fenomen har vuxit enormt de senaste åren i takt med bredbandsutvecklingen. För några år sedan var det fortfarande något man skämdes för att berätta och som framför allt de yngre ägnade sig åt. Match.com är i dag Sveriges och Nordens största nätdejtingsajt (källa: Comscore, Q4 2007).

En stor grupp som nyligen har upptäckt fördelarna med att dejta på nätet är 50+. De tycker att det är roligare att dejta nu, än i 20-årsåldern, bland annat för att nätdejting har gjort att utbudet är väsentligt större, visar en ny undersökning i åldersgruppen.

Hanna Bergholm, marknadschef Match.com
E-post: hanna.bergholm@match.com