Undersökning visar: Antalet dejtingsugna singlar tredubblas när temperaturen stiger

Än är det februari, men vi kan glädja oss åt att dagarna blir längre, ljusare och varmare – och innan vi vet ordet av det är våren här. Extra glada för det blir nog kärlekstörstande singlar – antalet dejtingsugna singlar tredubblas nämligen under vår- och sommarmånaderna, jämfört med under höst- och vintermånaderna. När solen tittar fram blir dessutom drygt var tredje singel mer sugen på sex.

Senaste ”Love Connection”, Matchs årliga undersökning i vilken de tar tempen på sina medlemmar, visar att just temperaturen spelar roll när det kommer till svenskarnas dejtinglust. Undersökningen visar nämligen att andelen dejtingsugna singlar ökar från 25,7% under höst- och vintermånaderna, till hela 75,4% under vår- och sommarmånaderna. Ljusare tider ligger alltså framför oss – på fler än ett sätt om du är singel.

Undersökningen visar också att över 60% av de svenska singlarna blir mer motiverade att ta sig ut och träffa nya personer när solen skiner, medan nästan lika många oftast väljer att stanna hemma när det regnar eller är kallt (54% respektive 45%). Framförallt verkar kvinnornas dejtinglust påverkas av väder och vind – 63,1% av kvinnorna uppger att de väljer att stanna hemma när det regnar, jämfört med 48,1% av männen, och 52,9% av kvinnorna väljer att stanna hemma när det är kallt, jämfört med 41,4% av männen.

Undersökningens resultat går i linje med tidigare undersökningar från Match*, som visat att fler än var tredje svensk singel (33,4%) blir extra sugen på sex när solen tittar fram. Nu när våren äntligen börjar närma sig får vi helt enkelt hoppas att den både blir solig – och het.

Om undersökningen:
Love Connection 2019 – The annual European reference study on singles and dating. Undersökningen är utförd av Kantar TNS på uppdrag av Meetic, från den 29 oktober till den 16 november 2018. 1033 svenska matchmedlemmar har deltagit i undersökningen.

*Lovegeist 2018, Kantar TNS och Match

Om Match.com

Dejtingtjänsten Match grundades 1995 och har funnits i norden sedan 2002. Vi finns i 25 länder och erbjuder våra medlemmar det bästa sättet att träffa en potentiell dejt. Över 180 000 svenskar över 18 år är idag i ett förhållande med någon de angett att de mött genom oss, nästan 70 000 av dessa är gifta – ingen annan dejtingsajt eller app i Sverige har lett till lika många giftermål*. Match har även utnämnts till Sveriges starkaste varumärke inom nätdejting 2015, 2016 och 2018 baserat på kundnöjdhet och varumärkeskännedom. För mer info besök www.match.se

För mer information:

Emélie Fauque, Nordic Marketing Manager