Sigma – Camp Digital Regatta

Report this content

För radion tog det 38 år att nå 50 miljoner lyssnare. Facebook nådde dubbelt så många – 100 miljoner människor – på nio månader!

När IT-konsulten Sigma arrangerade Camp Digital på Marstrand, handlade mycket om hur digital kommunikation förändrar vår vardag.

– Om Facebook var en nation skulle den vara tredje störst i världen, efter Kina och Indien, med 500 miljoner användare, sa managementkonsulten Harald Eide, en av talarna på Camp Digital.

– Det säger en del om kraften i den här förändringen, där vi bara har börjat skrapa på ytan, sa Harald Eide.

Sökjätten Google har valt Sigma som partner i Sverige. Alfred Biehler, chef för Google i Nordeuropa, konstaterade att det nu finns fler mobiltelefoner i världen än det finns TV- och radioapparater ihop.

– Visste ni att fler människor har tillgång till mobiltelefon än till rent vatten, frågade Alfred Biehler.

Han utmanade företagarna i publiken, cirka 300 personer, att ta tillvara på de affärsmöjligheter som finns i att extremt många svenskar har mobiltelefoner – och surfar via dem.

– Ni har fantastiska möjligheter i att 20 procent av svenskarna har tillgång till internet i mobilen en vanlig vardag. Otroliga siffror, tyckte Alfred Biehler.

Den snabba utvecklingen av smartphones har nu förändrat Googles sätt att utveckla nya produkter och tjänster.

– Idag tänker vi först på hur det ska fungera i mobilen, därefter hur det blir i andra kanaler.

Alfred Biehler hade sällskap av IT-profiler från Apple, Spotify och Sigma som föreläsare om det senaste inom digital kommunikation, alltså allt kring internet, mobiltelefoner, iPad, e-handel, e-pedagogik, sociala medier, appar och tusen andra termer och tillämpningar.

– Idag finns så många valmöjligheter att det kan vara ett problem snarare än en möjlighet, sa Håkan Karlsson, Sigmas koncernchef.

Han tycker att den hetaste frågan inom digital kommunikation inte är teknisk, utan strategisk: ”Hur ska jag bäst använda detta i min affär?”

– Den frågan vill vi diskutera med våra kunder, så de inte rusar in i en återvändsgränd, eller missar tåget. Det gäller att välja sin egen väg, inte göra nåt bara för att konkurrenterna gör det, sa Håkan Karlsson.

Han påpekade vikten av att skaffa sig ett förhållningssätt till all digital teknik.

– Annars är det lätt att bli slav under tekniken och drunkna i alla möjligheter. Ofta är det svårast att välja bort något, sa Håkan Karlsson.

Några som inte klarade att välja bort var de musiktjänster som faktiskt fanns före den svenska musiksuccén Spotify.

– Runt 2005-2006 fanns flera liknande tjänster, men de gjorde misstaget att vara ”schweizerknivar”, alltså ha allt, sa Niklas Ivarsson, licenschef på Spotify.

De musiksajterna, varav flera i USA, ville att besökarna skulle ladda upp presentationer, spela videos, chatta och twittra.

– Vi gjorde tvärtom: Vi ville bara leverera musik, snabbt och enkelt, sa Niklas Ivarsson.

Spotify som lanserades hösten 2008, har idag 14 miljoner låtar och bolag i åtta länder.

– Inom streaming är vi nu världens största betaltjänst och Europas största gratistjänst, sa Niklas Ivarsson.

Han antydde att Spotify nu har mer än 1,5 miljoner betalande kunder och om den länge väntade USA-lanseringen sa han:

– Det har varit många rykten. Jag säger inga datum, men det händer snart.

Några som lyckats stort inom e-handel är Haléns, som tog hem priset ”Årets e-handel 2010”. Med hjälp av Sigmabolaget Cypoint har Haléns på fyra år utvecklats från ett traditionellt postorderföretag till ett multikanalsbolag inom e-business.

– Haléns har gått från två till 24 sajter, från två till tolv tryckta kataloger per år, från 7.000 till 35.000 katalogsidor per år. Och adderat tio nya språk på nya marknader, sa Fredrik Lundkvist, VD för Cypoint.

– Allt detta sköts av färre anställda och till lägre tryckkostnader än för fyra år sedan.

Fredrik Lundkvist konstaterade att det inte längre fungerar för ett säljande företag att placera produkten där man vill ha den och sedan vänta på att kunden kommer och köper.

– Idag räknar kunderna med att produkten ska finnas där dom är, vilket i allt högre grad är kanaler som mobilen, sociala medier och liknande. Det ställer krav på flexibilitet och att tänka annorlunda.

Ett sådant tänk var Sigmas lösning PIM (Product Informations Management) som gör att Haléns många säljsajter automatiskt uppdateras med ny information om sortimentet på en mängd språk, så att Haléns personal kan ägna sig åt att sälja och paketera sina produkter.

Seminariet Camp Digital hölls på Marstrands havshotell i samband med seglingstävlingen Stena Match Cup, där Sigma är med som sponsor. Sigma har ”köpt” en egen båt, är strategisk IT-partner för racen i Marstrand och dessutom digital kommunikationspartner för World Match Racing Tour (WMRT) i hela världen.

Sigma har byggt en ny webbsajt för WMRT, med internet-TV från racen, snabba resultat och utförlig statistik för både fans och skeppare. Snart ska man också kunna köpa WMRT-prylar på sajten och även satsa pengar på vem som vinner.

Text: Mats Fahlgren

Göte Berntsson