Starkt resultat för Skrindankoncernen

• Nettoomsättningen uppgick till 1 808 758 kkr (7 980 373 kkr)
• Rörelseresultatet uppgick till -324 060 kkr (175 766 kkr)
• Resultat efter skatt uppgick till 1 215 357 kkr (232 561 kkr)
• Uthyrningsgraden i fastighetsrörelsen uppgick till 90 procent (88 procent)
• Eget kapital uppgick till 415 392 kkr (4 700 246 kkr)
• Koncernens kapital inklusive övervärden i fastigheter uppgår till cirka 1,3 mdr

VD kommenterar
– Årets siffror, som ännu inte reviderats, visar att resultatet uppgår till drygt 1,2 mdr. Det är givetvis ett starkt resultat under ett år som präglats av djup finansiell kris och begynnande lågkonjunktur, vilket bland annat inneburit stora värdefall för aktier. Fastighetsförvaltningen, som står för 95 procent av verksamheten, har en hög uthyrningsgrad och ett bra kassaflöde, vilket ger AB Skrindan fortsatt god finansiell ställning.

– Under året har AB Skrindan genomfört omfattade försäljningar inom värdepappersrörelsen. Försäljningarna har genererat intäkter på drygt 2,1 mdr, där den största posten utgjordes av aktier i Hexagon. Detta har samtidigt resulterat i en minskning av koncernens nettoomsättning.

– Marknadsvärderingar som genomfördes den sista december 2008 av DTZ och Svefa visar att fastigheterna i Norrvidden och Fabös är värda cirka 7,7 mdr. Det innebär att värdeutvecklingen i fastighetsinnehaven i Luleå, Umeå, Sundsvall, Gävle, Östersund och Kristianstad är fortsatt positiv. Det beror bland annat på god efterfrågan av lägenheter, positiv hyresutveckling och sjunkande vakanser, vilket ger god stabilitet för AB Skrindan.

– De affärer som gjorts efter årsskiftet styrker att värderingarna ligger rätt. Det låga ränteläget genom Riksbankens två sänkningar av reporäntan har naturligtvis påverkat fastighetsvärdena positivt. Riksbankens syn på att hålla reporäntan på en fortsatt låg nivå kan innebära att fastighetstransaktionerna ökar och att marknaden stabiliseras. Orterna där AB Skrindan äger fastigheter har lägre volatilitet, vilket gör att värdena påverkas mindre än i exempelvis Stockholm.

Bilagt återfinns preliminärt/oreviderat årsresultat 2008.