Bjärefågel i Årets kock-final

Vi gillar Bjärefågel och det gör även de ansvariga för den prestigefylda tävlingen Årets kock.

Vi är nästan lika stolta som Bjärefågel själva, över att det blir kyckling från dem, som kockarna ska tillaga förrätt, mellanrätt och huvudrätt av, i Årets kock 2018. Kockarna har i tävlingen 9 timmar och 30 minuter på sig att färdigställa rätterna i 6 portioner. Sedan är det två hittills hemliga moment till, som ska genomföras i första deltävlingen. Kockarna får två kycklingar med allt från hals och fötter till hjärta och lever – detaljer som det kan göras mycket gott och spännande med, säger Anders Dahlbom Wettergren, Årets Kock 1993 och tävlingsledare Årets Kock 2018.

– Vi vet redan att många kockar på hög nivå använder våra produkter, men det ska bli väldigt spännande att se vad dessa duktiga finalister gör med vår Bjärekyckling. Att Årets kock väljer Bjärekyckling är ett kvitto på att vi har den höga kvalité som premiumråvara som vi själva anser, säger vd Robin Lundgren.

Vi kan inte annat än hålla med. Vi är glada att vi i vår Premium och Sthlmslåda levererar kyckling från just Bjärefågel.

Vi bjuder in våra kunder att uppleva finalen på plats i Kungl. tennishallen 28-29 september. Det kommer finnas möjlighet att äta fantastisk mat i pop-up restauranger och foodtrucks. Våra vänner från Aveqia har en pop-up med Johan Backéus, Årets Kock 2017 och Roland Persson, Årets Kock 1990. Foodtruck by Pontus, Melanders Group, Nespressovagnen och NU:Sayan finns också på plats.

Läs mer om Bjärefågel och deras klimatcertifierade kyckling i vår Food Court. Här kan du läsa mer om tävlingen Årets kock.

Marie-Fe Edwardsson
Kommunikationsansvarig (press och bildmaterial)
press@matkomfort.se

Matkomfort säljer vardagsmiddagar som levereras hem till dörren. Maten är tillagad från grunden och förberedd så långt att det bara behövs 5-20 minuter aktiv tid i köket, beroende på vilken meny du väljer.

Matkomfort ger dig näringsriktiga, goda och vällagade middagar varje vecka med lättlagad mat för vardagskvällar då man varken har tid eller lust att planera, handla och laga en stor middag från grunden. Varje hushåll kan bestämma exakt hur många portioner man behöver.

Matkomfort startades 2008 och har i dag cirka 2 500 abonnenter i Storstockholmsområdet + Uppsala med omnejd samt större delen av Mälardalen. Varje vecka lagas ca 18.000 portioner mat.

Om oss

God och bra mat. En god måltid är livskvalité, vi tror faktiskt att allt man gör utgår från magen. Det är grunden till vår filosofi. Därför hämtar vi våra råvaror från producenter vi själva gillar, det kan vara gårdsgris eller kycklingfiléer från Bjärefågel. Men framför allt svenska färska råvaror med mycket smak och gott samvete. För att mat ska vara god måste den vara färsk och nylagad. Därför får du själv laga till huvudingrediensen, medan vi ordnar såser och andra tillbehör. Det går helt enkelt inte att göra mat god på riktigt om den inte är nylagad. Men vi förbereder allt annat som hör därtill.

Snabbfakta

När du är kund hos Matkomfort får du Bjärefågel i matkassarna Premium och Sthlmslådan varje vecka.

Citat

Vi vet redan att många kockar på hög nivå använder våra produkter, men det ska bli väldigt spännande att se vad dessa duktiga finalister gör med vår Bjärekyckling. Att Årets kock väljer Bjärekyckling är ett kvitto på att vi har den höga kvalité som premiumråvara som vi själva anser.
Robin Lundgren, vd Bjärefågel
Att använda oss av Bjärefågel i våra matkassar känns självklart. Den smakar bra och det känns bra i magen. De värnar om djuren och miljön, så pass att de tackar nej till ekomärkningar och KRAV.
Henrik Isaksson, kock och grundare av Matkomfort